غول‌های تجاری و چین کمونیست چشم انتظار ورود بایدن به کاخ سفید

غول‌های تجاری و چین کمونیست چشم انتظار ورود بایدن به کاخ سفید

طبق یک نظرسنجی جدید ، شرکت های تجاری آمریکایی که محصولات خود را در چین تولید می کنند، با اکثریت آرا نسبت به (سود بیشتر خود در دوران) ریاست جمهوری احتمالی جو بایدن خوش بین هستند.

اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای چین، در یک نظرسنجی از ۱۲۴ مدیر بازرگانی متوجه شده است که اکثریت ۶۳ درصدی این مدیران، نسبت به مناسبات تجاری خود با جو بایدن در چین، بسیار خوشبین‌تر هستند.

در عین حال، این بررسی نشان می‌دهد که از دید این مدیران بازرگانی، بایدن تعرفه‌های بیشتری را برای کالاهای ساخته شده در چین وضع نخواهد کرد.
تعرفه‌هایی که پرزیدنت ترامپ با وضع آنها، میزان سود این شرکت‌ها را با کاهش مواجه کرد.

همچنین Ker Gibbs رئیس AmCham Shanghai در تماسی تلفنی با CNBC عنوان کرد که دولت بایدن برای ثبات اتمسفر سیاسی و استحکام رابطه، مفید خواهد بود چرا که اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های ما، دید مثبتی در مورد او دارند.

گیبز در ادامه افزود تنها ۵.۶ درصد شرکت‌کنندگان انتظار تصویب تعرفه‌های بیشتر تحت ریاست دولت بایدن را دارند و در مقابل قریب به ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان گمان میکنند ریاست‌جمهوری جدید آمریکا در راستای تحت فشار قرار دادن مناسبات تجاری با چین، با کشورهای دیگر، همکاری بیشتری خواهد داشت.

جالب است که در ماه آگوست جو بایدن ادعا کرده بود که در صورت به قدرت رسیدت، تعرفه‌های پرزیدنت ترامپ بر محصولات چینی را لغو خواهد کرد اما در ادامه کمپین انتخاباتی وی برای جلب نظر رای‌دهندگان اظهارات خود را پس گرفت و تا این لحظه در خصوص اینکه آیا بایدن قصد دارد تعرفه‌ها را حفظ کند یا آنها را لغو کند، به طور قطع اعلام موضع نکرده است!

طبق گزارش Wall Street Journal در حال حاضر میز گرد تجاری متشکل از برخی از بزرگترین شرکت‌های چند ملیتی در حال ترغیب بایدن به کاهش تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای چینی از سوی پرزیدنت ترامپ هستند. اقدامی که پیشبینی می‌شود بایدن در صورت ورود به کاخ سفید و با توجه به ارتباطات پنهان خود با چین، آن را انجام دهد.

جاش بولتن، مدیر اجرایی wall Street Journal گفت:
“تعلیق تعرفه‌ها خصوصا در مورد چین نباید یک اقدام یک جانبه باشد، بلکه باید به عنوان سر آغازی برای مذاکراتی باشد که دولت ترامپ در جهت آن کوشید اما از بسیاری جهات با اقدامات بیش از حد تهاجمی او دشوار شد.”

روز دوشنبه، وزیر سابق خزانه داری دولت جورج دبلیو بوش، هانک پالسون، طی پیشنهادی مشابه با آقای بولتن گفت من فقط وقتی تعرفه‌های موجود را حذف می‌کنم که منافع متقابل و ملموسی از چین دریافت کنم که با معیارهای مشخص شده در توافق نامه تجارت دوجانبه و چند مرحله‌ای ارائه شود.

میرون برلیانت، معاون اجرایی اتاق بازرگانی ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه طی تماسی روی پیامگیر صوتی گفت:
“ما امیدواریم که چین اهمیت تلاش‌های بیشتر در زمینه اصلاحات ساختاری که توسط توافق نامه مرحله یک رفع نشده است را بپذیرد و اینکه ایالات متحده و چین می توانند فضای سیاسی را برای پس گرفتن تعرفه‌هایی که در حال حاضر موجود است پیدا کنند.”

بایدن قول داده است که رویکردی مخالف پرزیدنت ترامپ با سیاست چین داشته باشد. سیاستی که تقریباً برای چهار سال با موفقیت توسط پرزیدنت ترامپ اجرا شده است.

از آنجایی که تمرکز پرزیدنت ترامپ بر روی سیاست تجارت دو جانبه‌ی “اول آمریکا” با سایر کشورها بود، بایدن نوید روش چندجانبه‌ای را داده است که برای ده‌ها سال اجماع تجارت آزاد واشنگتن دی سی را شکل داده است.

برخی از جمهوری خواهان سنا اظهار داشتند که آنها در بازگشت به رویکرد چند جانبه با بایدن هستند.

جمهوری خواهان کمیته روابط خارجی سنا این هفته گزارشی منتشر کردند که در آن حمایت خود را از استراتژی بایدن اعلام کردند
همچنین Wall Street Journal در این رابطه از Sen. Jim Risch رئیس کمیته سنا نقل قولی به شرح ذیل آورده است: نظم نوین جهانی که بر اساس دموکراسی و قانون بنا شده است سرمنزلی است که این کره خاکی می بایست در آینده به آن سمت برود.

از سال ۲۰۰۱، تجارت آزاد ایالات متحده با چین حداقل ۳.۴ میلیون شغل در ایالات متحده را نابود کرده است.

در سال ۱۹۸۵، قبل از ورود چین به سازمان تجارت جهانی (WTO) و قبل از عادی سازی روابط تجاری ایالات متحده با چین، کسری تجاری ایالات متحده با چین بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود در حالی که در سال ۲۰۱۹، کسری تجاری ایالات متحده با چین به بیش از ۳۴۵ میلیارد دلار رسیده است.

جو بایدن همچنین از ورود چین به WTO و عادی سازی روابط تجاری ایالات متحده با چین حمایت می‌کند.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat