گزارش دو روز مراسم باشکوه رونمایی از کتاب “روح قانون اساسی” نوشته امیر فخرآور

0
897

مراسم رونمایی از شاهکار جدید امیر فخرآور با عنوان “روح قانون اساسی” در روزهای ۲۴ و ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار شد.

روز نخست مراسم در بورلی هیلز با سخنرانی بیژن خلیلی موسس و مدیر انتشارات کتاب آغاز شد. آقای خلیلی که هشت سال پیش انتشار بسیار موفق کتاب رفیق آیت الله را انجام داده بود از چاپ جدید این کتاب خبر داد.

پیام دکتر ماشالله معصومی قائم مقام دادبان کنگره ملی ایرانیان از کانادا که جلد شماره یک کتاب روح قانون اساسی را به قیمت ده هزار و یک دلار خریده بود، پخش شد. در ادامه حاضران سخنان ژوبین صارمی دبیر توسعه شهری از لندن، بهمن اعتمادی از کانادا، پارسا از ایران و ساموئل از انگلستان همگی از اعضای کنگره ملی ایرانیان را شنیدند.

همچنین در این مراسم از سوی کنگره ملی ایرانیان لوح تقدیری به پاس بیش از چهار دهه مبارزه دکتر منوچهر گنجی برای آزادی ایران به ایشان اهدا گردید.

روز دوم مراسم رونمایی در دانشگاه ارواین به بررسی فصل های مهم کتاب روح قانون اساسی توسط امیر فخرآور اختصاص داشت.

فخرآور در توضیح فصل نخست کتاب گفت: شعار «زندگی، آزادی، برابری» در چهار انقلاب بزرگ دنیا؛ انگلستان، آمریکا، فرانسه و حالا در ایران ما وجود داشته است. بچه های ایران هوشمندانه، شعار «زن، زندگی، آزادی» را در خیابانها طراحی کردند و چهارمین انقلاب شکوهمند دنیا را با شعار “حقوق اساسی” جرقه زدند و به جلو می برند. مانتسکیو در کتاب روح القوانین اشاره کرده که قوانین بر پایه مذهب، فرهنگ، اخلاق، جغرافیا نوشته می شود اما علاوه بر تعریف نسبی اخلاق و تعدد ادیان در جامعه با مثال «قانون اساسی ژنرال مک آرتور» که برای ژاپن نوشته شد که تا امروز هم پابرجاست، این نظر مانتسکیو را رد کردم. ژاپن نه از لحاظ جغرافیایی و نه از لحاظ فرهنگ، زبان، مذهب با آمریکا یکی نیست اما قانون اساسی اش همچنان این کشور را قدرتمندانه پیش می برد.

نویسنده کتاب روح قانون اساسی در مورد فصل دوم کتابش گفت: به گفته مانتسکیو سه نوع حکومت در دنیا وجود دارد: جمهوری، پادشاهی پارلمانی و دیکتاتوری. جمهوری: که همان حکومت مردم بر مردم است؛ پادشاهی پارلمانی: پادشاه یا ملکه بر اساس قوانین تصویب شده در پارلمان توسط نمایندگان مردم، “حکومت” می کنند و دیکتاتوری: فردی که قانون بنویسد و بر اساس آن حکومت کند. بنا بر ابن تعریف هیچگاه در ایران ما پادشاهی پارلمانی وجود نداشته و اکنون هم در هیچ کجای دنیا پادشاهی پارلمانی وجود ندارد زیراکه امروز پادشاه یا ملکه در کشورهای پادشاهی پارلمانی حکومت نمی کنند بلکه فقط نماد و سمبل هستند. اگرچه تقسیم بندی حکومت ها توسط مانتسکیو در زمان خودش درست بود اما تاریخ مصرف این نظریه امروز به پایان رسیده و حکومت ها فقط به دو دسته جمهوری یا دیکتاتوری تقسیم میشوند. کشورهایی مثل انگلستان، اسپانیا، دانمارک و هلند «جمهوری های تاجدار» هستند که در طبقه بندی جمهوری قرار میگیرند.

در ادامه امیرفخرآور فصل چهارم کتابش را اینگونه توصیف کرد: انگلیس بعد از جنگ جهانی اول به تغییر نقشه خاورمیانه پرداخت و برای کشورهایی نظیر سوریه، عراق، مصر و ایران پادشاهی های جدید ساخت و با قانون اسلامی آن ها را به شکل شاهنشاهی اسلامی طراحی کرد. با وارد شدن روسها به این کشورهای پادشاهی اسلامی و اعمال کودتای نظامی آنها تبدیل به جمهوری های سوسیالیستی (از دسته جمهوری های فاسد) شدند. علاوه بر عراق و سوریه، ایران ما نیز دست خوش این اتفاقات شد، در دوران مصدق تلاش شد تا جمهوری سوسیالیستی روسها به سرانجام برسد اما این اتفاق به تأخیر افتاد تا اینکه در سال ۵۷ که به کمک ملکه ایران و روسها به نتیجه رسید و نسخه «جمهوری اسلامی» را برای ایران ما پیچیدند.

امیر فخرآور فصل پنج کتاب را جنجالی می نامند و میگوید: ۲۷۵ سال پیش مانتسکیو در کتاب “روح القوانین” خودش به ما ایرانیان گفت که کجای راه را اشتباه رفته ایم. او در کتابش نوشته: “اسلام ایران را نابود کرد”. وی با این عبارت به ما یادآور شد که ایران در دنیا می درخشید و امپراطور دنیا بود تا اینکه مسلمانان به ایران حمله کردند و تا وقتیکه اسلام بر ایران حاکم باشد ایران سربلند نخواهد کرد. در این فصل با نگاه به گذشته ایرانمان، نه بعنوان گیر افتادن در نوستالژی و عقبگرد تاریخی بلکه بعنوان “ریشه یابی اشتباه” می پردازیم تا بفهمیم ایرانی که در مسیر شکوفایی بود چگونه با ورود اسلام به جاده های خاکی حجاز افتاد و ما ۱۴۰۰ سال به سندروم استکهلم دچار شدیم تا جاییکه به حمله کنندگان به ایران عادت کردیم. اگر به دنبال آزادی ایران هستیم باید اسلام را دور بیندازیم.

اگر چه دو روز مراسم رونمایی از کتاب روح قانون اساسی بسیار باشکوه برگزار شد اما تلاش های بسیاری صورت گرفته بود تا این برنامه شکست بخورد.

از نایاک لابی رسمی رژیم ملاها در آمریکا که در سالن کناری برگزاری رونمایی کتاب، مراسم دلقک بازی بیشرمانه مکس امینی را اجرا کردند تا دبیرکل حزب مشروطه فواد ‌پاشایی که انتخاب رضا پهلوی برای حضور در جلسه بعدی جورج تاون بود که با تماس تلفنی و تهدید مهمان ها و سخنرانان برنامه رونمایی کتاب تلاش میکردند این برنامه را زمین بزنند.

قاضی صلواتی پس از ترور مفقود، سامان یاسین بلاتکلیف در زندان
رضوان تاغی متهم به قتل محمدرضا کلاهی به حبس ابد محکوم شد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!