بازار بورس تله ای دیگر برای خالی کردن جیب مردم

نویسنده: گلرخ

در حالی که خط تورمی در ایران به شکل نعل اسبی در حال افزایش است و حکومت با چاپ میلیاردها تومان موجب افزایش نقدینگی و بالا رفتن نرخ دلار، سکه و در نتیجه افزایش قیمت کالاها شده است، بازار بورس، دروغین را بر پای کرده اند که اندک اندوخته مردم ایران را به یکباره قبضه کنند.

ایران تنها در سالهای قبل از انقلاب ۱۳۵۷ دارای بورس قوی بوده است.

همچنین تاریخ موفق بورس در ایران به سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ باز میگردد. زمانیکه تعداد شرکت‌ها و موسسه‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ۱۰ بنگاه اقتصادی با سرمایه ۶/۲ میلیارد ریال به ۱۴۲ شرکت با بیش از ۳۰۸ میلیارد ریال افزایش یافت که پس از انقلاب اسلامی-مارکسیستی رو به افول نهاد.

حاکمان جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب با هدف مبارزه با سرمایه‌داری و دیدگاه غیر اسلامی بودن معاملات بورس تلاش‌هایی برای تعطیلی بورس تهران انجام دادند. به طوریکه تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده تا ۵۶ شرکت در پایان سال ۱۳۶۷ تقلیل یافت.

یکی از رویداد تأثیرگذار بر بورس نیز تصویب لایحه قانون اداره بانک‌ها در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۵۸ توسط شورای انقلاب بود.

ماده یک: اجرای قانون ملی شدن بانکها و مؤسسات اعتباری
ماده بیست و دو: انطباق معاملات
بانکها با موازین اسلامی

اقتصاد پایه ای قوی، بورس قوی میسازند

اقتصاد پایه ای قوی، در گروی بسیاری از موارد می باشد که مهمترین آنها وجود اقتصاد و بازار آزاد است. اما پشتوانه اقتصاد آزاد عدم وجود فساد و رانت اقتصادی، شفافیت قوانین اقتصادی و نوع سیاست گذاری اقتصاد کلان کشوری می باشد. برای ایجاد چنین شرایطی تنها باید دست به گریبان یک قانون اساسی مدرن و دمکراتیک باشید.

به همین دلیل است رد پای قوی ترین تالار بورس جهان را در قوی ترین اقتصاد جهان یعنی ایالات متحده آمریکا می‌توان یافت. ایالات متحده با داشتن قانون اساسی دمکراتیک و ایجاد اقتصاد آزاد رکورددار تالار بورس جهان است.

بازار بورس نیویورک،

(New York Stock Exchange)

بزرگ‌ترین بازار بورس، از نظر میزان معاملات و ارزش بازار سرمایه در جهان می‌باشد.

وجود شواهدی دیگر که رشد بورس تهران را چیزی جز وهم نمی داند.

_گزارش سازمان شفافیت بین المللی:
ایران در بین ۱۸۰ کشور، در بین ۳۴ کشوری قرار گرفته است که بیشترین فساد اقتصادی را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند. این بدترین رتبه ایران طی چند سال اخیر است.

طبق آمار شرکت کپلر که نفتکش‌ها را ردیابی می‌کند نشان می‌دهد میزان واردات نفت هند از ایران به صفر رسیده است.
این بدان معناست، هند به عنوان یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران خرید خود را بطور کامل قطع کرده است.
شایان ذکر است فروش نفت ایران حتی از دوران جنگ ایران و عراق هم کمتر شده است.

بر اساس داده های سازمان تجارت جهانی و گمرک کشورها:
تجارت خارجی رژیم در ایران با چین کاهش ۶۰ درصدی داشته است.چین به عنوان بزرگترین و اولین مبدا معاملات تجاری جمهوری اسلامی شناخته می شود.

تنگنای تحریمهای آمریکا به علت رفتارهای تروریستی رژیم، کاهش فروش نفت و خودداری کردن کشورها در معامله با آنها، هزینه های سنگین اقدامات تروریستی در سراسر جهان، سیطره کامل سپاه پاسداران بر اقتصاد کشور، از بین رفتن تولیدات و کارخانه های داخلی، نبود فضای اقتصادی مطمئن برای ایجاد کارآفرینی، عدم مقبولیت و اعتبار جهانی و بسیاری از موارد دیگر؛ همگی موجب کاهش تولید ناخالص داخلی کشور و نابودی اقتصاد کلان به صورت بی سابقه ای در طول عمر جمهوری اسلامی شده است.

اما چگونه است حکومتی با دارا بودن بی ارزش ترین پول در جهان و همچنین نبود بنگاه های سرمایه گذاری قدرتمند به همراه اقتصادی بسته و بسی ویران که این نیز یکی از سرچشمه های گندآب قانون اساسی دیکتاتور محور جمهوری اسلامی است؛ مدعی رونق بورس کشوری می شود؟

اندکی تامل باید پیش از آنکه حاکمان دزد صفت غارتگر کلاهبرداری دیگری را انجام دهند.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat