وقتی روابط رمانتیک و عاشقانه جای خبررسانی حرفه ای را میگیرد

سخن سردبیر

بخش بزرگی از مشکلات صدای امریکا به فاحشگی سیاسی مدیران این رسانه بازمیگردد. از یک طرف با روی کار اومدن پرزیدنت ترامپ ستاره درخشش تلاش میکند تا با دعوت از چهره های تاثیر گذار و مردمی در بین اپوزیسیون که به دولت پرزیدنت ترامپ نزدیک هستند فشار ها را از روی خود کم کند اما یک سال بعد شاهد هستیم که مشاور ارشد شاهزاده رضا پهلوی از درب روابط رومانتیک و عاشقانه با ستاره درخشش وارد میشود تا به دستگاه صدای امریکا نفوذ کند و لیست سیاه سال‌های اوباما را برای چهره های اپوزیسیون برگرداند و قراردادهای کلان دولتی برای پخش برنامه های بی محتوای تلویزیونی از صدای امریکا دریافت کند.

حالا که مستقیما پرزیدنت ترامپ به بخش فارسی صدای امریکا حمله کرده و کاخ سفید علیه آن بیانیه صادر میکند آن یکی مشاور شاهزاده رضا پهلوی، علیرضا نادر که سابقه درخشان فعالیت با سازمان نایاک گروه لابی رژیم جمهوری اسلامی در واشنگتن را در پرونده ی خود دارد پا به میدان میگذارد و علیه ستاره درخشش و بخش فارسی صدای امریکا مقاله می نویسد.

وقت آن رسیده است که دفتر شاهزاده رضا پهلوی تکلیف ما را روشن کند دم خروس مشاور سمت چپش را ببینیم یا قسم حضرت عباس مشاور سمت راستش را باور کنیم؟

در ادامه مقاله علیرضا نادر علیه بخش فارسی صدای امریکا را بخوانید:

شبکه خبری فارسی صدای آمریکا زمانی ابزاری نیرومند در تلاش های واشنگتن برای شکل دادن به افکار عمومی در ایران بود که اکنون، می توان گفت کم بیننده ترین شبکه فارسی زبان در دسترس ایرانیان است که درپی جایگزینی برای رسانه های دروغ پرداز رژیم می باشند.

چراییِ سقوط VOA فارسی از رکود و کسادی نیست؛ گونه ای خود تخریبی است به دست رئیسی که متهم به مدیریت ضعیف و برنامه اجرایی در راستای مخالفت با کمپین فشار حداکثری ایالات متحده بر ایران است.

ستاره درخشش در زمان تصدی اش، برنامه های مردمی، مجری های با استعداد بی حاشیه را کنار زد و منابع انسانی را تا اندازه نیاز چند برنامه پر نفوذ که هنوز تهیه می شوند کاهش داد.

حتی صدای کاخ سفید درآمد که صدای آمریکا، صدای مخالفان آمریکا از جمله ایران را تقویت می کند.

بی شک، صدای آمریکا باید درباره سیاستهای ایالات متحده گزارشهای انتقادی بدهد، ولی آیا روال کار صدای آمریکا این است که پخش دروغهای رژیم ایران را بدون بررسی صحت آن، روا دارد؟

دگرگونی بی درنگ و جدی در مدیریت و تهیه برنامه های شبکه فارسی صدای آمریکا ناگزیر است، به ویژه که ایران در برهه افزایش آشفتگی و تحولات ژرفی است. از این رو، به خبر رسانی هدفمند و به هنگام بیش از پیش نیاز است.

به گفته تحلیلگران و صاحبنظران مسائل ایران، در سالهای گذشته میزان بینندگان این شبکه کاهش چشمگیری داشته است، و جای خود را به کانال های بسیار مردمی خصوصی لندن همچون منوتو تی-وی و شبکه کمابیش تازه کار، ایران اینترنشنال داده است.

شرایط VOA فارسی بازتاب مدیریت بد ستاره درخشش است، که به گفته بسیاری از کنشگران دموکراسی ایرانی تبار، تحلیلگران سیاست ایران و حتی روزنامه نگاران پیشین صدای آمریکا؛ به فضای کاریِ ناسالم، کسل کننده و ناکارآمد دامن زده است.

روزنامه نگاران برجسته، با هشدار خود، صدای آمریکا زیر پوشش ستاره درخشش را به جانبداری از تهیه برنامه در راستای مخالفت با کمپین فشار حداکثری آمریکا و رواج سازش با رژیم ایران متهم می کنند، با آنکه رژیم بدخواهانه و آشکارا با منافع آمریکا دشمنی می کند.

VOA همچنین به تهیه لیستی از نام فعالان و تحلیلگران دموکراسی خواه متهم شده است که از بودن و حضور در شبکه ممنوع هستند.

نمونه ای از خودزنی اساسی شبکه VOA به تازگی؛ بیرون راندن علی جوانمردی، یکی از محبوب ترین خبرنگاران ایران بود، که دلیل رسمی آن، به چالش کشیدن حامیان رژیم در رسانه های اجتماعی است، اگرچه علی جوانمردی آن را دلیل حقیقی اخراجش نمی داند.

جوانمردیِ تیز و خوش زبان، تازیانه ای بر دیکتاتوری مذهبی ایران است و مخاطبان ایرانی بسیاری را که تشنه اطلاعات و تحلیل های بران هستند، به خود جذب می کند.

تا پیش از این ساکن اربیل عراق، جوانمردی با تهدیدهای جانی از سوی رژیمی که پیشینه درازی در ترور و آدم ربایی خبرنگاران و فعالان دارد، روبرو بوده است.

به گفته جوانمردی، ستاره درخشش او را به دلیل حمایتش از کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ، اخراج کرد.

جوانمردی صدای VOA فارسی را “محیط کار بسیار سیاست زده” توصیف می کند که در آن “هر گونه پشتیبانی از کمپین فشار حداکثری ایالات متحده مجازات می شود” و تنها برنامه سازی برای رواج سیاست های دولت اوباما پذیرفتنی است.

صدای جوانمردی، نه با جمهوری اسلامی، که به دست آژانس خبری ایالات متحده خاموش می شود که مسئول تهیه “گزارش دقیق، ترازمند و فراگیر” برای “مخاطبانی است که از دسترسی به رسانه های آزاد باز داشته شده اند.”

گمان می رود رفتن جوانمردی روحیه را پایین تر نیز بیاورد و VOA فارسی در جذب و پاسداری از کارمندان با استعداد فارسی زبان، لنگ بماند.

بسیاری چه در ایالات متحده و چه در ایران که به آینده دموکراسی در ایران سخت اهمیت می دهند، امید به اصلاح صدای آمریکا را از دست داده اند، و اینگونه استدلال می کنند که همان بهتر است آژانس خبری ناکارآمد نداشته باشیم که صدای آزادی را خفه کند.

با این همه ترمیم و بهبود شبکه هنوز ناشدنی نیست، گرچه امروز با رقابتی بی سابقه روبروست.

آنچه نیاز دارد مدیران تازه ای است پابرجا بر تعهدی همه جانبه به چشم انداز بنیادین صدای آمریکا: حقیقت رسانی به کسانی که در دیکتاتوری ها زندگی می کنند.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat