چگونه حکومت کمونیستی چین در توییتر دستگاه تبلیغاتی ساخت و سپس در جریان ویروس کرونا کنترل آن را از دست داد؟

مترجم: مژده

چگونه چین یک دستگاه تبلیغاتی در توییتر ساخت و سپس در جریان ویروس کرونا کنترل آن را از دست داد.

پرو-پابلیکا هزاران حساب‌های جعلی و هک شده توییتری را بررسی می‌کند که چگونگی به گسترش تبلیغات پنهانی چین در سراسر جهان می‌پردازند.

ما برخی از حساب های جعلی را شناسایی کرده و لیستی از سوالات مربوط به کمپین را به آنها ارسال کردیم. یکی از کاربران از پاسخ دادن به طور ویژه‌‌ای طفره رفت، و در عوض با لحن تهدید آمیز، اظهار داشت: “ما با استفاده از فناوری و یا استفاده از نیروی انسانی در کنار آن، فعالانه توییتر را رصد می‌کنیم تا تلاش‌ها برای اعمال نفوذ‌ برنامه‌ریزی شده و هدفمند را شناسایی کرده و آنها را کاهش دهیم. اگر ما کمپین‌های اطلاعاتی بیشتری را در مورد فعالیت‌های خود شناسایی کنیم که بتوان با اطمینان آن‌ها را به حمایت دولتی چه داخلی و چه خارجی نسبت داد، آنها را افشا خواهیم کرد. “

از آگوست سال ۲۰۱۹، پرو-پابلیکا بیش از ۱۰،۰۰۰ اکانت‌های جعلی و یا هک شده مظنون در توییتر که در راستای یک کمپین نفوذ هماهنگ و مرتبط با دولت چین فعالیت می‌کنند را ردیابی کرده‌است. در میان حساب های هک شده کاربرانی از سرتاسر جهان وجود دارند که در حال حاضر توییت‌های پروپاگاندا و اطلاعاتی در مورد شیوع ویروس کرونا، اعتراضات هنگ کنگ و سایر موضوعات مورد علاقه دولت چین پست می‌کنند. آنها اکانت یک استاد در کارولینای شمالی، یک گرافیست، یک مادر در ایالت ماساچوست، یک طراح وب در ایالات متحده، یک تحلیل گر اقتصادی در استرالیا را نیز هک کرده و ربوده اند (مشخص نیست که دارندگان حساب های فعلی دزدیده شده خودشان حساب ها را هک کرده اند یا آنها را از جای دیگری خریداری کرده اند.).
طبق پیامهایی که پرو-پابلیکا از طرف مشترکین خصوصی دریافت کرده است، اپراتورهای مظنون چینی در روزهای اخیر تلاشهای خود را افزایش داده اند و به کاربران توییتری چینی و با نفوذ برای پست کردن توییت‌های خوش‌آیند دولت چین پیشنهاد پول داده‌اند.

نتایج بررسی ها توسط پرو-پابلیکا نشان می‌دهد که تلاش های پنهانی دولت چین برای به دست‌آوردن نفوذ در توییتر همچنان ادامه دارد. بررسی ما روی یک گروه از حسابهای وابسته نشان می‌دهد این تلاش‌ها به شرکت فناوری وان-سایت، یک شرکت بازاریابی اینترنتی مستقر در پکن مرتبط است. سوابق وان-سایت نشان می‌دهد، قراردادی را برای افزایش فالوینگ های توییتر سرویس خبری چین، دومین آژانس خبری دولتی این کشور امضا کرده‌است. این سرویس خبری تحت اداره کار جبهه متحد فعالیت می‌کند، که مدت هاست بازوی حزب کمونیست چین و مسئول عملیات نفوذ در کشورهای خارجی است. وان-سایت از اظهار نظر خودداری کرده و سرویس خبری چین به سوالات ما پاسخ نداد.

تحقیقات پرو-پابلیکا نشان می‌دهد که چگونه حساب‌های تاثیرگذار توییتری وابسته به دولت چین که مخالفان سیاسی را مورد حمله قرار می‌دادند، به یکباره تمرکز خود را از اعتراضات هنگ کنگ به شیوع ویروس کرونا منتقل کردند. در اوج اپیدمی در چین، بسیاری از آنها تبدیل به ماله کشانی برای دولت تدبیر و امید شدند و از شهروندان خواستند از تلاش‌های دولت برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر حمایت کنند و از آنها خواستند تا “شایعات آنلاین” را برطرف کنند.
با گسترش این بیماری همه‌گیر در سراسر جهان، این حسابها به دنبال تبلیغ دولت چین در خارج از کشور و حفظ آبرو و حمایت از دولت در داخل بوده‌اند. یک توییت معمول و متداول به زبان جینی در روزهای اخیر اعلام کرد: “ما در هنگام شیوع بیماری نترسیدیم زیرا کشور ما سپر ما بود. بسیاری از رزمندگان مبارزه با بیماری به خطوط مقدم جبهه اعزام شدند و حتی تعداد بیشتری داوطلب به روش‌های ظاهرا بی‌اهمیت اما مهم کمک کردند. “

‎یکی دیگر از پست ها به انگلیسی کمک‌های اخیر دولت چین به ایتالیا، را تبلیغ می‌کند. این گزارش از حساب توییتر RNA_Chinese@ گرفته شده است، که ظاهراً سعی در فریب دادن خواننده معمولی دارد تا باور کند این خبر از رادیو آسیای آزاد که توسط بودجه دولت آمریکا تامین می‌شود، اعلام شده است. (RFA_Chinese@)

دیگر اکانت‌هایی که ما پیدا کردیم، روش افتضاح‌تری در رابطه با این بیماری همه‌گیر در پیش گرفته‌اند و از آن به عنوان وسیله‌ای برای حمله اطلاعاتی به مخالفان سیاسی دولت چین استفاده می‌کنند.
کاربری که خود را ملیندا باتلر می‌نامد: «ما آشوبگر متخاصم را کاملاً از بین خواهیم برد، دقیقاً مانند ویروس کرونا! ».
یک توییت دیگر باتلر با یک گرافیک از سیاستمداران خارجی از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان مجلس، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، دومنیک راب، وزیر خارجه آمریکا و تعدادی دیگر از قانونگذاران آمریکا را به مداخله در امور داخلی چین متهم می‌کند.

در این تیم همچنین تصویر یکی از کارمندان وزارت امور خارجه نیز وجود دارد که توسط کارزارهای اطلاعاتی رسانه‌های دولتی چین در جریان اعتراضات هنگ کنگ متهم شده است. این گرافیک با خطوط درشت میگوید: “هنگ کنگ متعلق به چین است.”، “مقاومت در برابر مداخله قدرت های خارجی! ” و یک آرم برای روزنامه مردم، روزنامه رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، نیز بصورت برجسته در زیر گرافیک وجود دارد.

اکانت باتلر تمام علائم جعلی بودن با کیفیت پایین را داشت. این حساب جدید بود، در ژانویه سال ۲۰۲۰ ایجاد شده بود، و هیچ جزئیات شخصی و زندگی‌نامه ارائه نکرده‌بود. این اکانت هیچ کس دیگری را در توییتر فالو نکرده بود و به دلیل پست‌های متمرکز خود درباره شیوع کروناویروس و اعتراضات هنگ کنگ، تنها یک فالور داشت. به این دلایل این اکانت توسط توییتر مسدود شده است.

پست‌های باتلر طوری نوشته شده بود که به نظر می‌رسید یک هنگ کنگی است – به زبان طبیعی کانتونی و با هجاهای سنتی چینی که در هنگ کنگ استفاده می‌شود توییت می‌زد. اما هرکس که پست‌ها را می‌نوشت گهگاه از دستش خارج می‌شد و از برخی هجاهای ساده شده چینی که در سرزمین اصلی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده می‌کرد. و اگرچه به نظر می‌رسید این حساب توسط شخصی به نام ملیندا باتلر ایجاد شده‌است، اما عکس پروفایل یک زن میانسال چینی را نشان می‌داد که کلاه بیس بال بژ داشت.

این عکس را می‌توان در سراسر اینترنت مشاهده کرد و پرو-پابلیکا متوجه شد تقریباً در ده‌ها حساب کاربری در زمینه ها و موضوعات متفاوت رسانه‌های اجتماعی استفاده شده است.

به نظر می‌رسد بسیاری از حساب های توئیتر جعلی مانند باتلر، به طور خودکار با استفاده از بانکی از عکس های پروفایل جعلی و نام کاربری تولید شده‌اند. اما برخی دیگر، مانند کیگان، متعلق به کاربران واقعی توییتر بودند که نشان می‌دهد احتمالاً حساب‌ها هک شده اند. پرو-پابلیکا الگوریتم کامپیوتری‌ای را برای استخراج کردن میلیون ها رابطه بین ۱۰،۰۰۰ حساب مشکوک جعلی و ردیابی یک شبکه متصل به بیش از ۲،۰۰۰ اکانت نوشت. مقیاس واقعی کمپین نفوذ احتمالاً بسیار بزرگتر است. ردیابی ما نشان می‌دهد که حسابهای شناسایی شده ما فقط بخشی از عملیات را شامل می شود.

ما الگوی فعالیتی هماهنگ شده‌ای را بین این حساب های جعلی پیدا کردیم که به نظر می‌رسد هدف آنها پروموت کردن داستان های خاص است. حساب های مرکزی با سابقه های معتبرتر مانند “کیگان” می‌توانند پست هایی چشم نواز داشته باشند. به عنوان مثال، یک پیام سیاسی به همراه یک گرافیک جسورانه، یک یادداشت یا یک فیلم تحریک آمیز. سپس ارتش سایبری با حساب های جعلی آشکار، با لایک کردن، ارسال مجدد و اظهارنظرهای مثبت موجب دیده شدن هر چه بیشتر این پست ها می‌شوند.

در این پست‌ها همچنین از هشتگ های مربوط به موضوعات ترند شده مانند شیوع ویروس کرونا یا اعتراضات هنگ کنگ برای دیده شدن هرچه بیشتر توییت های اکانتهایی که فالورهای کمی داشتند استفاده شده. سایر پست‌ها از هشتگ‌های منحصر به فرد در شبکه تاثیرگذار استفاده می‌کنند، احتمالاً سعی دارند در توییتر آنها را ترند کنند. نکته قابل توجه این است که، برخی از این حساب‌های جعلی صدها فالور، و در چند مورد، حتی هزاران فالور دارند(مشخص نیست که این جعلی‌ها توسط افراد واقعی فالو می‌شود یا حساب‌های جعلی دیگری.)

محتویات و رفتار این حسابها شدیدا تاکتیک‌های کمپین‌های نفوذ اطلاعاتی دولت چین در ماه آگوست و سپتامبر ۲۰۱۹ که توسط توییتر ارائه شده است را بازتاب می‌دهند.

در هر دو مقاله الیز توماس محقق استرالیایی در رابطه با تاکتیک های نفوذی مورد استفاده دولت چین در شبکه های اجتماعی و در گزارش پرو-پابلیکو اظهار شده است که پست‌هایی که اعتراضات هنگ کنگ و مخالفان دولتی را مورد حمله قرار داده‌اند در ساعات اداری به وقت پکن پست شده‌اند. علاوه بر این، حساب هایی با تاریخچه تاسیس به طور ناگهانی شروع به ارسال تبلیغات و اطلاعات غیرمترقبه به زبانی دیگر کرده‌اند. تجزیه و تحلیل توماس نشان می‌دهد که برنامه‌های مخفیانه دولت چین در توییتر به حداقل دو سال قبل باز می گردد: وی افزود “به نظر می‌رسد این اکانت‌ها خیلی قبل‌تر از آنچه که قبلاً فکر می‌کردیم فعال بوده اند.”
پرو-پابلیکا شواهد دیگری کشف کرده مبنی بر این که این حسابها به عنوان بخشی از کمپین نفوذ دولت چین فعالیت می کنند. پست های موجود در این شبکه غالباً با مجوز تأیید نظر از حساب‌های بدیهی و جعلی همراه هستند. همین طور نظر و کامنت یکسان، بارها و بارها برای ایجاد تعامل دروغین مورد استفاده قرار می‌گیرند. متون کامنت‌ها اغلب کلمه به کلمه از سرمقاله‌های دولتی برداشته می‌شود.

در حالی که برخی از حساب های هک شده، پست‌های قدیمی خود را حذف ‌کرده‌اند و شواهد را از پروفایل خود پاک ‌کرده‌اند، گاهی اوقات نکات مربوط به مبدا آنها باقی می‌ماند. نمونه ای از این دستHKguardian، حساب کاربری در هنگ کنگ است که ادعا می‌کند. این توییتر برای لیگ شهروندان است که از شهر در مقابل معترضین محافظت می‌کنند.
این حساب کاربری چینی زبان در سال ۲۰۰۹ ایجاد شده است اما به نظر نمی‌رسد تا سپتامبر ۲۰۱۹ هیچ پستی ارسال کند.

ما از جولای ۲۰۰۹ وقتی اولین بار این حساب کاربری ایجاد شده است، چندین پست به زبان پرتغالی پیدا کردیم. HKguardian اکنون بیش از ۴۰۰۰ فالور دارد و ظاهر یک حساب کاربری مشروع است. اما در حال حاضر به دلیل فعالیت غیرمعمول توسط توییتر به طور موقت محدود شده است.
برخی از افرادی که توسط توییتر ممنوع شده اند، با اکانت های جدیدی ظاهر شده‌اند. اماندا چن را در نظر بگیرید، یک حساب کاربری با فالور بالا که ادعا می‌کند متعلق به همسر یک پلیس در هنگ کنگ است. پست‌های توییتر آن در اعتراضات سال ۲۰۱۹ توجه رسانه های طرفدار پکن را به خود جلب کرد. این شخص با حداقل دو اکانت دیگر (HKvigilance و AmandaChen202@) که قبلاً توسط توییتر به حالت تعلیق در آمده است، توییت زده است. هرکس که باشد، اکنون با اکانتNuca12345@ پست می‌کند، حسابی که یک دهه پیش ایجاد شده اما تا قبل از اکتبر ۲۰۱۹ هیچ فعالیتی نداشته‌است.

Nuca12345@ با وجود پست های بسیار محدود خود بیش از ۴۰۰۰ فالور داشته است. ما هیچ مدرک مستقلی مبنی بر وجود واقعی آماندا چن پیدا نکردیم..

شواهدی که شبکه نفوذ اطلاعاتی را به وان-سایت، شرکت بازاریابی اینترنتی مستقر در پکن را به دولت چین متصل می‌کند، غیر قابل انکار است. در سال ۲۰۱۹، تعداد انگشت شماری از اکانت‌های جعلی درون شبکه ای که ما شناسایی کردیم پست های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شخصی وان-سایت را با لایک‌های تبلیغاتی ارتقا دادند. داده‌های منتشر شده توسط توییتر در سپتامبر ۲۰۱۹ نیز شامل تعدادی از پست های مرتبط با حساب توییتر وان-سایت بود. بررسی ما از داده های جمع آوری شده، هیچ شرکت مشابه دیگری را که از رفتار مشابه سود می‌برد، پیدا نکرد.

مدت طولانی است که پیمانکاران رسانه‌های اجتماعی مشکوک به ارسال پیام دولت چین به خارج از کشور هستند. سال گذشته، پرو-پابلیکو یک نسخه از ۱،۲۴۴،۸۸۰ رن-مینبی (حدود ۱۷۵،۰۰۰ دلار) که توسط وان-سایت برای افزایش فالورهای توییتر خدمات خبری چین دریافت شده است، بدست آورد. همچنین شبکه نفوذ اطلاعاتی که باعث ارتقا فالورهای اکانت توییتر سرویس خبری چین و سایر اکانت‌های توییتر رسانه‌های دولتی چین، از جمله شین هوا و روزنامه مردم شده است را پیدا کردیم.

فعالیت‌های شبکه نفوذ اطلاعاتی با زمان و نحوه برخورد دولت چین با اپیدمی و مضامین آن بر روی عموم مردم مطابقت دارد. در اوایل ژانویه بحث و گفتگو در مورد یک ویروس کرونا در ووهان شروع به چرخش در رسانه های اجتماعی چین کرد، اما این شبکه هیچ اشاره ای به این موضوع نکرد و همچنان به انتقاد از اعتراضات هنگ کنگ و حمله به مخالفان سیاسی ادامه داد. در ۲۹ ژانویه، شش روز پس از آنکه دولت مرکزی چین ووهان را تحریم کرد، شبکه نفوذ اطلاعاتی ناگهان تمرکز خود را به اپیدمی کرونا ویروس منتقل کرد. در همان روز، وان-سایت اپلیکیشن جدیدی را منتشر کرد که اطلاعات مربوط به ویروس را ردیابی می‌کرد. این اطلاعیه با گرافیکی همراه بود که اعلام می کرد وان-سایت “صدای واقعی چین” را به جهان منتقل می‌کند.

اپلیکیشن وان-سایت دقیقا در روزی که شبکه نفوذ اطلاعاتی تمرکز خود را به اپیدمی ویروس کرونا منتقل کرد، اعلام وجود کرد: “استفاده از داده‌ها برای مبارزه با ویروس. پویایی جهانی ویروس کرونا؛ صدای واقعی چین را به جهانیان برسان! “
وان-سایت خود را به عنوان برترین شرکت بازاریابی اجتماعی در خارج از کشور در چین معرفی می‌کند. این شرکت با شرکت‌های داخلی و سازمان‌های دولتی قرارداد دارد تا به آنها کمک کند مارک‌ها یا کالاهای خود را در رسانه‌های اجتماعی که در خارج از چین دیده می‌شود، بازاریابی کنند. وب سایت این شرکت شرکت‌های برجسته چینی مانند هواوی، علی بابا و بایدو را به عنوان مشتری معرفی می‌کند.

علاوه بر سرویس خبری چین، مشتریان رسانه‌ای این شرکت شامل روزانه چین، روزنامه انگلیسی زبان و CGTN ، کانال خبری تلویزیون خارجی چین با زبان خارجی، نیز می‌باشد که هر دو توسط اداره تبلیغات حزب کمونیست چین اداره می‌شوند. سرویس خبری دولتی خبرگزاری شین هوا نیز مشتری آن‌هاست.
مدیر عامل وان-سایت، لی لی، که این شرکت را در اکتبر سال ۲۰۱۷ (حدود دو سال قبل از گزارش استرالیا) تأسیس کرد، یک کارآفرین در رسانه‌های اجتماعی است که طبق مصاحبه‌های رسانه‌ای، قبلاً در بخش تبلیغات خارجی در شهر پکن کار می‌کرده است. در چین، ادارات تبلیغات دولتی در سطوح مختلف ادارات دولتی وجود دارد که وظایف متعددی‌ از جمله اطلاعات عمومی و روابط عمومی و همچنین سانسور و تبلیغات را هم بصورت آنلاین و هم به صورت آفلاین را به عهده دارد.
وان-سایت به مشتریان خود خدمات بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و ابزاری برای نظارت و مدیریت رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد. بررسی پرو-پابلیکا در مورد نسخه رایگان این اپلیکیشن نشان داد که می‌توان از آن برای ارسال پیام به صورت گسترده در تعدادی از حساب‌های موجود در شبکه های اجتماعی خارج از کشور از جمله توییتر و فیس بوک استفاده کرد. این اپلیکیشن توسط حساب رسمی توییتر روزانه چین استفاده می‌شود. با این حال، ما شواهدی در رابطه با استفاده از آن در شبکه نفوذ اطلاعاتی پیدا نکردیم.

آموزش اپلیکیشن وان-سایت نشان از آشنایی آنها با برنامه‌های هماهنگ شده و مشتری‌های دولتی دارد. در یک پست به مشتریان گفته می‌شود که اگر حساب کاربری فیس‌بوک شما به دلیل نقض قوانین محدود شده است، چگونه مجدداً به آن دسترسی پیدا کنید. بررسی دیگری در فالورهای فیس‌بوک هواوی، حاکی از این است که وان-سایت می‌تواند طرفداران رسانه‌های اجتماعی خود را طبیعی‌تر و سالم‌تر جلوه دهد. این گزارش همچنین تحلیلی در مورد چگونگی واقعی‌تر نشان دادن فالوینگ‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط با دولت‌های محلی را منتشر کرد.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat