هشدار تایمز لندن در مورد نفوذ عوامل رژیم اسلامی حاکم بر ایران در ویکیپدیا

0
205

چهار سال پس از اخطارهای مکرر کنگره ملی ایرانیان در مورد “کنترل ویکیپدیای فارسی توسط رژیم اسلامی حاکم بر ایران از طریق افرادی نظیر حسین رونقی ملکی و ناصر زرافشان”، سرانجام این موضوع به رسانه‌های انگلیسی زبان راه پیدا کرد و نشریه معتبر تایمز لندن در یک مقاله مفصل در این مورد هشدار داد.

نشریه تایمز لندن دریافته که اطلاعات وارد شده در ویکی‌پدیا برای کاهش میزان اعمال وحشیانه‌ ضد انسانی و سایر موارد نقض این حقوق در ایران تغییر کرده‌ و نگرانی‌هایى را برانگیخته که عوامل رژیم برای دستکاری اطلاعاتى که درباره رژیم اسلامی حاکم بر ایران در دسترس عموم قرار می‌گیرد، سوء استفاده می‌کنند.

این اطلاعات همچنین برای بی‌اعتبار کردن گروه‌های اپوزیسیون ایرانی تغییر داده شده، در حالی که نشریات وابسته به حکومت رژیم اسلامى حاکم بر ایران به عنوان منابع خبری مدعى بی‌طرفى در این «دانشنامه» آنلاین رایگان معرفی می‌شوند.

اطلاعات نادرست آنلاین ابزاری کلیدی برای رژیم اسلامی حاکم بر ایران است. در سال ٢٠١٩ تفاوت‌های کلیدی بین مطالب مربوط به ایران در ویکی‌پدیای فارسی در مقایسه با مطالب مشابه به زبان انگلیسی وجود داشت. همچنین صفحه فارسی در مورد دخالت رژیم اسلامی حاکم بر ایران در جنگ داخلی سوریه بیشتر بر اساس بیانیه‌های توطئه‌‌محورِ مسئولان رژیم اسلامى حاکم بر ایران تنظیم شده در حالی که صفحه انگلیسی روایت دقیق‌تر و واقعی‌تری داشت. ولی اکنون به نظر می‌رسد که تحریف و تغییر در ویکی‌پدیای انگلیسی‌زبان نیز انجام شده است.

مارکو ویرایشگر ویکی‌پدیا که چندین سال در این پلتفرم مشارکت داشته، ویرایش‌ها را مشاهده کرده و آنها را به مدیران گزارش داد زیرا نگران بود که وبسایت برای اهداف تبلیغاتی دستکاری مى‌شود. او سپس به تایمز هشدار داد زیرا معتقد بود در این مورد اقدامات کافی صورت نگرفته است.

وى همچنین یادآور شده که اطلاعاتی از منابع خبری رژیم اسلامی حاکم بر ایران که ادعاى بی‌طرفى دارند، به موارد ویکی‌پدیا اضافه می‌شود و به نظر می‌رسد که مطالب مربوط به جنبش اعتراضی مردم این کشور دستکاری شده است.

یکی از سخنگویان ویکی‌مدیا گفته است: اطلاعات نادرست و غیرواقعى، موضوعاتى هستند که بنیاد و داوطلبان ویکی‌پدیا آنها را بسیار جدی می‌گیرند و تدابیر حفاظتی متعددی برای مقابله با آنها وجود دارد. ویراستاران و مدیران داوطلب به عنوان اولین خط دفاعی هوشیار در برابر دستکاری محتوا عمل می‌کنند و بطور منظم ورود ویرایش‌های بلادرنگ را بررسی می‌کنند. ربات‌ها بسیاری از اشکال رایج رفتار منفی را در وبسایت شناسایی کرده و برمی‌گردانند و مدیران داوطلب رفتارهای منفی را بیشتر بررسی و رسیدگی می‌کنند.

هنگامی‌ که یک حساب کاربری یا آدرس IP بطور مکرر خط‌ مشى‌ها را نقض می‌کند، مدیران ویکی‌پدیا می‌توانند اقدامات انضباطی انجام دهند و یک کاربر یا آدرس IP را مسدود یا ممنوع کنند. نقض‌ها می‌توانند شامل مواردی مانند خرابکاری مکرر، ویرایش‌های مالی فاش نشده یا جنگ در ویرایش باشند.

در حالی که این مسائل عموماً توسط داوطلبان عنوان مى‌شود، بنیاد دارای یک عملکرد اعتماد و ایمنی است که هنگامی‌ که به جامعه ویرایشگران گزارش می‌شود، چنین مسائلی را به آنها نشان می‌دهد. در برخی موارد، این بنیاد مسائل بزرگتر مانند اطلاعاتِ نادرست یا محتوای مضر را که ممکن است در وبسایت ظاهر شود، بررسی خواهد کرد.

*باید یادآوری کنیم که متاسفانه در تمام این سالها رسانه های فارسی زبان این موضوع را بایکوت کردند و موجب شدن که مردم برای دست یابی به اطلاعات به ویکیپدیا مراجعه کنند و در نتیجه اخبار و اطلاعات نادرست بدست بیآورند.

نکته جالب توجه این است که پونه گنجی، آرش میرضرابی و محمد صالحه در که پرواز اوکراینی حضور داشتند از جمله افرادی هستند که در پروژه ویکیپدیای فارسی با رژیم ملاها همکاری داشتند که این خود اثبات دیگری است بر افشاگری کنگره ملی ایرانیان در ارتباط با اینکه بیش از نیمی از افراد حاضر در این پرواز از همکاران سپاه تروریستی پاسداران بودند.

اسناد بیشتر در مستندی که توسط کنگره ملی ایرانیان تهیه شده قابل مشاهده می باشد (تماشا کنید).

جنجالی دیگر در اسناد منتشر شده از دادگاه اپستین؛ «از رابطه جنسی بیل کلینتون، شاهزاده اندرو و سر ریچارد برنسون فیلم‌برداری شد»
تابوت بر دوش دانش آموزان

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!