معاون وزیر کشور: مردم به ‌سوی یک حکومت سکولار گرایش پیدا کرده‌اند

0
68

تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی، «بر اساس نتایج تازه‌ترین پژوهش‌های دولتی» هشدار داده، «میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور» افزایش پیدا کرده و گفته «گرایش مردم به حکومت سکولار» زنگ خطر برای جمهوری اسلامی است.

رستم وندی روز یکشنبه ۲۶ دی در یک همایش درباره آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور گفت: «ظرف سالیان گذشته به شاخص‌هایی دست پیدا کردیم که تا حدود زیادی نگران‌کننده هستند.» او درباره «شاخص گرایش به الگوهایی در حکمرانی نظیر حکومت غیردینی»، تاکید کرد: «اگر احساس کنیم به دلیل ناکارآمدی‌ها، نگرش مردم به سمتی می‌رود که گویا حکومت دینی در حل چالش‌های کشور موفق نیست و شاید حکومت دیگری نظیر حکومت سکولار و غیر دینی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، آن زمان زنگ خطر برایمان به صدا در می‌آید.»

در حالی که بیش از چهار دهه از استقرار حکومت دینی بر مبنای ایدئولوژی شیعی در ایران می‌گذرد، این مقام دولتی جزئیات بیشتری از میزان رویگردانی مردم از جمهوری اسلامی و تمایل مردم به حکومت غیردینی ارائه نکرد. بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در شهریور سال گذشته منتشر شد، حدود نیمی از جامعه ایران از دین‌داری به بی‌دینی رسیده‌اند و فقط ۳۲ درصد جامعه خود را «مسلمان شیعه» می‌دانند.

معاون وزیر کشور همچنین به «شاخص‌ میل به مهاجرت» اشاره کرد و گفت: «این شاخص می‌تواند شاخص روشنگری برای ما تلقی شود» زیرا «دلایلی زیادی برای مهاجرت افراد از کشور وجود دارد.»

حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مردم اعلام کرده‌اند، مسوولان قانون را رعایت نمی‌کنند و بدیهی است در جامعه‌ای که ۴۹ درصد مردم این‌گونه فکر می‌کنند، هنجارشکنی طبیعی‌تر به نظر آید. حدود ۵۰ درصد مردم اعتقاد دارند میزان تحقق عدالت و برابری در جامعه کم است و اگر نگرش عمومی این باشد که در جامعه برابری وجود ندارد و عدالت رعایت نمی‌شود، افراد انگیزه‌ای پیدا می‌کنند تا خودشان به دنبال استیفای حقوق خود روند.

رستم وندی همچنین درباره شاخص «میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور» گفت که چنین شاخصی نیز «در حال افزایش» است. در حالی که در سال‌های گذشته ایران شاهد چندین اعتراض گسترده و سراسری مردم بوده که هر بار از سوی نیروهای سرکوبگر به شیوه‌های مرگبار و خونین سرکوب شده، گفت: «شاخص میل به اعتراض نیز از نشان‌گرهای مهم است. از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب آوری مردم کاهش پیدا کرده است.»

رئیس سازمان امور اجتماعی درباره آسیب‌‌های اجتماعی هم گفته «سیر اقدام به خودکشی در ایران صعودی است و سالیانه در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که البته مرگ و میر ناشی از این اقدامات حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر است. او همچنین می‌گوید: «نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است. و سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان‌شان را از دست می‌دهند، نرخ شیوع الکل بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر الکل مصرف می‌کنند.»

رستم‌وندی این حرف‌های مهم را در «دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام» زده که با همکاری دانشگاه شاهد و در وزارت کشور برگزار شده است.

آمریکا یک شهروند ایرانی آمریکایی را به اتهام دور زدن تحریم‌ها دستگیر کرد
جولان خودروسازان چینی در ایران تا سه برابرِ قیمت جهانی

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!