تظاهرات بزرگ مردم گرجستان با شعار؛ نه به قانون روسی، ما اروپایی هستیم

0
122

هزاران نفر در پایتخت گرجستان در مقابل پارلمان این کشور تجمع اعتراضی را علیه تصویب یک لایحه جنجالی که راه را برای سرکوب آزادی های اجتماعی و فردی شهروندان توسط حکومت باز میکند، به راه انداختند.

پارلمان گرجستان هم صحنه درگیری و کتک کاری میان نمایندگان در حاشیه رای گیری برای لایحه ای پیرامون «تشخیص عوامل خارجی» بود. طبق این قانون جدید سازمان هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج کشور تامین می کنند، «عامل خارجی» محسوب می شوند و باید تحت نظارت وزارت دادگستری قرار بگیرند وگرنه با جریمه‌هایی سنگین مواجه خواهند شد.

به گفته نمایندگان مخالف، این طرح با الهام از مسکو، قصد دارد بسیاری از شهروندان را به عنوان عامل خارجی از حقوق خود محروم کرده و سرکوب کند. شهروندان نیز نگران هستند که تصویب این قانون چشم‌انداز عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا را خدشه‌دار کند.

مخالفان این لایحه را یادآور قانونی می‌دانند که در ۲۰۱۲ در روسیه تصویب شده و از آن زمان تا کنون برای سرکوب دگراندیشان استفاده شده است.

بیشتر بازداشت‌ها در خیابان روستاوِلی در تفلیس روی داد که ساختمان پارلمان این کشور در آن واقع شده است. پیش‌تر نیز تلویزیون گرجستان از بازداشت زوراب جاپاریدزه، رهبر حزب اپوزیسیون «مرکز سیاسی جدید – گیرچی» خبر داد.

سفارت ایالات متحده در گرجستان، پس از تصویب اولین قرائت قانون “عوامل خارجی”، گفت که این “روز تاریکی برای دموکراسی گرجستان” است. اگر دولت تفلیس به این طرح پایبند باشد، به روابط “با شرکای استراتژیک خود” آسیب می رساند

وزارت کشور پس از دو روز بررسی؛ بیش از ۹۰ درصد ابراز ناراحتی دانش آموزان ناشی از اضطراب است
هشدار روزنامه اطلاعات نسبت به روی برگرداندن مردم از دین: از خلوتی مساجد بترسیم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!