کابینه دولت نتانیاهو؛ تنها راه توقف برنامه اتمی رژیم حاکم ‌بر ایران، گزینه نظامی است

0
63

در ابتدای جلسه معرفی کابینه جدید اسرائیل، یائیر لاپید به عنوان نخست‌وزیر دولت قبلی، در آخرین سخنرانی خود در پارلمان اسرائیل با نام بردن از رژیم حاکم بر ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید کشور» خطاب به نخست‌وزیر جدید گفت: «در یک سال و نیم گذشته به طور گسترده با [فعالیت‌های هسته‌ای ایران] مقابله کردیم.» او اضافه کرد که برخلاف انتطارات همه، «دولت ما موفق شد جلوی احیای توافق هسته‌ای با ایران را بگیرد.» او از نتانیاهو خواسته بود تا به این سیاست‌ها ادامه دهد.

بنیامین نتانیاهو در زمان معرفی کابینه جدید خود گفت «تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که تا زمان رسیدن به صدمین سالگرد استقلال [۲۰۴۸]، اسرائیل به یک قدرت جهانی تبدیل شود. برای این منظور، ما باید سه وظیفه اصلی را انجام دهیم.»

با سیاست و نگرش چهار تن از اعضای کابینه دولت بنیامین نتانیاهو در مورد ایران آشنا شویم؛

یوآف گالانت، وزیر دفاع، یک ژنرال ارشد بازنشسته است که حرفه نظامی خود را از یگان تکاوری نیروی دریایی آغاز کرده است. او یک متفکر نظامی و یک استراتژیست است و در زمان نخست‌وزیری شارون از مشاوران ارشد او بود.

گالانت که در دوره قبلی وزیر آموزش بوده است بارها در مورد نحوه مواجهه با برنامه هسته‌ای رژیم حاکم بر ایران از راه حل نظامی سخن گفته بود. او در یکی از آخرین نمونه‌ها گفت:‌ «تنها راه حل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران رفتن به سوی گزینه نظامی یا تهدید جدی نظامی است. هیچ چیز دیگری جوابگو نیست. بقیه‌اش همش حرفه.»

الی کوهن – وزیر خارجه‌ای که به دنبال عادی‌سازی روابط با اعراب است

کوهن که در کارنامه خود سابقه سرپرستی دو وزارتخانه اقتصاد و وزارتخانه اطلاعات را دارا می‌باشد، انتخاب غافلگیرکننده‌ای برای سمت وزارت خارجه بود. او مدرس دانشگاه تل آویو و سابقه خدمت در ارتش اسرائیل را دارد ولی رشته تخصصی او حسابداری است و به‌عنوان مدیر در شرکت‌های مختلف کار کرده است. البته این را نباید فراموش کرد که او در دولت قبلی آقای نتانیاهو که پست وزارت اطلاعات را در اختیار داشت نقش به سزایی در عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با اسرائیل را ایفا کرده بود. الی کوهن را نباید با یوسی کوهن رئیس سابق موساد اشتباه گرفت.

یولی ادلشتاین – رئیس کمیته روابط خارجی‌ و لابی‌گر ضد برجام

یولی ادلشتاین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ بر کرسی ریاست مجلس کنست تکیه زده بود. او معتقد است که «وقتی صحبت از امنیت به میان می‌آید، اسرائیل فقط می تواند به خودش تکیه کند». وی از منتقدان امضای توافق هسته‌ای با ایران بود. او در جریان دور جدید گفتگوهای احیای برجام به لابی‌گری برای به نتیجه نرسیدن این توافق می‌پرداخت.

نیر بارکات – وزیر اقتصادی که جنگ با ایران را رد نمی‌کند

نیر برکات، شهردار سابق اورشلیم و نماینده حزب لیکود است. وی در کابینه جدید نتانیاهو وزارت اقتصادی را هدایت خواهد کرد. او در ماه سپتامبر گفته بود که «ایران یک رژیم اسلامی است که به دنبال محو اسرائیل را از روی نقشه است. ما را شیطان کوچک می‌دانند و اتفاقاً ایالات متحده برایشان شیطان بزرگ است.» او با یکی دانستن منافع اسرائیل و آمریکا هرگونه مذاکره قدرت‌های بزرگ با ایران بر سر توافق هسته‌ای را بی‌فایده می‌داند.

او گفته بود که اگر ایران بخواهد به سمت سلاح هسته‌ای برود، «اسرائیل از قوه قهریه استفاده خواهد کرد و امیدواریم که این کار آن‌ها را منصرف کند. قرار نیست نزاع دیگری تحت عنوان جنگ سوم اسرائیل و لبنان باشد، بلکه نزاع بعدی جنگ اول ایران نام خواهد گرفت و ما به تهران حمله خواهیم کرد.»

نتانیاهو: اولویت کابینه من مقابله با رژیم حاکم بر ایران است
حمله مسلحانه به یک آخوند در قم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!