موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

0
29

ترکیه روز سه‌شنبه هفتم تیر (۲۸ ژوئن) از مقاومت خود در برابر عضویت سوئد و فنلاند در ناتو دست کشید و با پذیرش آنها در پیمان آنتلانتیک شمالی موافقت کرد. سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند در این رابطه گفت که بر اساس توافقنامه سه‌جانبه‌ای که در مادرید امضا شد، “ترکیه از دعوت فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت خواهد کرد.” ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که سوئد و فنلاند روز چهارشنبه رسما دعوت خواهند شد.

استولتنبرگ با ابراز خشنودی از این توافق‌نامه گفت که دو کشور سوئد و فنلاند در جهت کاهش “نگرانی‌های ترکیه از جمله در رابطه با صادرات تسلیحات و مبارزه با تروریسم” تلاش خواهند کرد.

این توافق در دیدار نیینیستو، استولتنبرگ و ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دست آمد. سه کشور در یک یادداشت مشترک متعهد شدند که “در برابر تهدیدات امنیتی از یکدیگر حمایت کامل کنند.” دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش “در گفت‌و‌گو با دو کشور شمال اروپا به آنچه می‌خواست رسیده است”.

توجه به تهاجم روسیه به اوکراین، دولت‌های هلسینکی و استکهلم از سیاست دهه‌ها بی‌طرفی نظامی گسترده خود دست برداشته و تصمیم گرفتند به اتحاد نظامی ناتو بپیوندند. فنلاند با روسیه مرزی به طول بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر دارد. هیچ کشور دیگری از اتحادیه اروپا چنین مرز طولانی با روسیه ندارد.

پس از تکمیل فرآیند پذیرش این دو کشور در ناتو، پروتکل‌های الحاق باید به تصویب پارلمان‌های هر ۳۰ کشور عضو برسد. تخمین زده می‌شود که این کار ظرف شش تا هشت ماه تکمیل شود. پیشتر امید می‌رفت که پروسه عضویت دو کشور تا قبل از پایان سال جاری میلادی به پایان برسد.

انریکه مورا تایید کرد؛ به پیشرفت مطلوب نرسیدیم
باشگاه خبرنگاران جوان منحل شد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!