محمد رسول‌اف: اعدام در ایران، کشتن سازمان‌یافته است

0
48

محمد رسول‌اف، فیلمساز نام‌آشنای ایرانی، در پیش‌گفتاری که برای گزارش سالانه اعدام در ایران نوشته است، به راه‌های کاهش این مجازات و در نهایت لغو آن می‌پردازد. متن پیشگفتار را در زیر می‌خوانید.

محمد رسول‌اف: «کشتن سازمان‌یافته و قانونمند شده، توصیف مناسبی برای مجازات اعدام در ایران است. قدرت سیاسی حاکم در آغاز با توسل به قوانینی که ریشه‌ی مذهبی دارد، مجازات اعدام را لازم، موجه و در نهایت عادی جلوه داد. جامعه‌ای که به‌صورت روزمره در معرض چنین خشونت سازمان‌‌یافته‌ای قرار گرفته بود، اعدام را به عنوان راهکاری قانونی پذیرفت و به دنبال این پذیرش، مجازات اعدام به ابزار سرکوب در دست حکومت تبدیل شد.

در شرایطی که از یک سو مجازات اعدام به عنوان ابزار بازدارنده در قانون پذیرفته شده و از سوی دیگر، قدرت سیاسی حاکم و سرکوبگر، اصلاح قوانین را بر نمی‌تابد، چگونه می‌توان به سوی کاهش مجازات اعدام و در نهایت لغو آن حرکت کرد؟

با وجود سال‌ها کوشش نهادهای مدنی و مردمی در ایران، پیشرفت چشمگیری برای حذف مجازات اعدام از قانون حاصل نشده است. هرچند راه‌های اصلاح قانون مسدود است و هر تلاشی به این منظور از سوی نظام سیاسی با سرکوب شدید مواجه می‌شود، با این حال تلاش نهادهای مردمی برای کاهش مجازات اعدام و در نهایت لغو این مجازات ادامه دارد. در چنین وضعیتی، ارتقا فرهنگی حرکتی کامل کننده در کارزار لغو مجازات اعدام است. این ارتقا از طریق آموزش و آگاه‌سازی عمومی میسر است. در این مسیر علاوه بر توجه به قربانیان اعدام که نه تنها اعدام‌شونده بلکه دایره وسیعی از اطرافیان او را در بر می‌گیرد، درنظر داشتن و توجه به زنجیره‌ای از افراد که در سازماندهی مجازات اعدام دخالت دارند، اهمیت فراوانی دارد.

شبکه‌ای از کارمندان دستگاه‌های ذیربط، نیروهای نظامی، ضابطان قضایی، دادیارها، قاضی‌ها و بسیاری از افراد دیگر که در گردش کار مجازات اعدام به شکل مستقیم یا غیر مستقیم دست دارند، هنوز آگاهی یا توجه کافی و لازم به اهمیت نقش خود در این سیستم ندارند و آن را ناچیز و غیرموثر می‌دانند. آن‌ها نیازمند یادگیری پذیرفتن مسئولیت شخصی خود در این زنجیره هستند. ضروری است این گروه در معرض آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم فعالان لغو مجازات اعدام قرار گیرند تا شاید به این وسیله شجاعت لازم برای سرپیچی‌های مدنی آشکار یا پنهان فراهم شود».

سفر وزیر دفاع چین به تهران در سکوت خبری!
خوش‌آمدگویی به سبک مسکو؛ روسیه در جریان بازدید گوترش، کیف را بمباران کرد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!