پهپاد های سپاه پاسداران در آتش حملات ارتش اسرائیل خاکستر شدند

1
218

در بامداد روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۲۷۰۰ (۱۴ فوریه ۲۰۲۲) آشیانه هواپیمای پایگاه پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ماهیدشت، ۳۰ کیلومتری کرمانشاه در آتش حملات ارتش اسرائیل سوخت. پهپادهای شناسایی مستقر در این پایگاه؛ ابابیل-۳، مهاجر-۴، همچنین شناسایی-رزمی مهاجر-۶ و شاهد ۱۹۱ دارای شعاع عملیاتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری بودند.

بنابر گزارش خبرگزاری کنگره ملی ایرانیان این پایگاه لجستیک که در ۱۰۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد، نقش کلیدی در حمله‌ پهپادهای تروریست های سپاه قدس، کتائب حزب‌الله، و حشدالشعبی به اماکن و پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکایی و متحدانشان در عراق، ذخیره‌سازی و ارسال اقلام مورد‌نیاز برای ساخت پهپادهای انتحاری چون شاهد ۱۳۶، صماد ۲ و صماد ۳ در خاک عراق ایفا کرده، اقلامی چون موتورهای وانکل یا دو سیلندر ساخت شرکت مادو، ماژول‌های جی‌پی‌اس، هدایت و غیره.

با توجه به قابل‌مشاهده بودن این آتش‌سوزی از فاصله زیاد، اخبار و اطلاعات مربوط به آن در رسانه‌های محلی منتشر شد که روابط عمومی سپاه نبی‌اکرم استان کرمانشاه را مجبور به واکنش کرد. در بیانیه رسمی آن‌ها این گونه نوشته شده: «بامداد امروز دوشنبه، آتش‌سوزی در انبار نگهداری روغن‌ موتور و مواد قابل‌اشتعال در یکی از مقر‌های پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه ماهیدشت کرمانشاه موجب وارد آمدن خسارت به یک سوله شده است. این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته است. با اقدام به‌موقع عوامل امدادی حاضر در محل، آتش‌سوزی مهار شده است. تیم‌های کارشناسی از ابتدای وقوع آتش‌سوزی برای بررسی همه‌جانبه در مورد علت این رخداد در محل حاضر شده‌اند.»

روز گذشته، در تصاویر ماهواره‌ای از منطقه ماهیدشت کرمانشاه در روزهای ۲۰ و ۲۵ بهمن‌ماه، که یکی از ماهواره‌های تجاری شرکت سنتینل هاب (Sentinel Hub) در اختیار عموم قرار داد، سوختن تنها آشیانه هواپیمای این پایگاه پهپادی در نتیجه واقعه بامداد روز دوشنبه قابل‌مشاهده است؛ در حالی‌ که به هیچ‌یک از دیگر ساختمان‌ها و تاسیسات این پایگاه آسیبی نرسیده است.

بر اساس یک تصویر ماهواره‌ای در تاریخ ۳ شهریور ۲۷۰۰، باند پروازی این پایگاه خط‌کشی شد و همچنین یک پایانه کوچک مسافری در ۵۰۰ متری تنها سوله آن احداث شده بود. خط‌کشی باند پرواز و احداث این پایانه می‌تواند نشان‌دهنده استفاده نیروی هوافضای سپاه از این پایگاه برای جابه‌جایی کارکنانش با استفاده از هواپیماهای مسافربری منطقه‌ای کوچک چون امبرائر ۱۴۵ به این منطقه باشد، اقدامی در راستای خودداری از پرداخت هزینه‌های خدمات فرودگاهی به شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور در صورت استفاده از فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه.

آخرین تصاویر ماهواره‌ای از این پایگاه پهپادی نشانگر آغاز روند ساخت دست‌کم سه ساختمان جدید در این محل است. همچنین این تصاویر نشان‌دهنده حضور کامیون‌های متعدد حامل پهپاد و اتاقک‌های هدایت و فرماندهی آن‌ها در مجاورت تنها سوله آن است، امری که می‌تواند نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌های پهپادی در این مرکز در ماه‌های اخیر باشد.

غلامرضا جلالی: ۸۵ درصد شبکه های اجتماعی کشور در اشغال کشورهای خارجی است
سردار پاسدار قربانی، رئیس جدید فدراسیون تیراندازی: خدا میداند چقدر جواد فروغی در استان های کشور داریم/ باید با سردار سلیمانی هزار بار شهید میشدم

1 نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!