گزارش روزنامه خراسان از فروش “موی سر” دختران در مشهد

0
68

روزنامه خراسان در گزارشی از فروش «موی سر» دختران جوان و نوجوان خبر داده است. گزارشی میدانی که محل تهیه‌اش تهران نیست بلکه مشهد است. مریم ترسول گزارشگر خراسان، دختربچه ۸ ساله‌ای را توصیف می‌کند که موهای طلایی بلندی دارد و درحالی که اشک می‌ریزد، آرایشگر حجم انبوه موهایش را قیچی می‌زند؛ هدف از فروش موهایی که گزارشگر ‘زیبا’ توصیف‌شان کرده، خرید تبلت است؛ با ۲ میلیون تومانی که از طریق فروش موی دختربچه به دستشان می‌رسد.

آرایشگری‌ که موها را می‌خرد می‌گوید: «در چهار ماهی که خرید مو را شروع کرده‌ام، آن قدر فقر و درماندگی مشتری هایم را دیده ام و آن قدر اشک‌های دخترهای نوجوان و جوان را روی همین چهارپایه پاک کرده‌ام که احساس افسردگی می‌کنم. خرید موهای بلند و پرپشت و بعد هم فروش آن به آرایشگرانی که با اکستنشن آنها را به موهای مشتریان پا به مدشان می‌چسبانند تا مویشان برای مدتی پرپشت و بلند باشد، سود خوبی دارد اما به این چیزهای ناگواری که باید ببینی نمی‌ارزد».

آرایشگر چند نمونه از فروشندگان را ذکر کرده: «دختری ١٠ ساله تا گوشی تلفن همراه بخرد»، «زن ۵٠ ساله تا بخشی از خرج داروهای شوهری را بدهد که حین کارگری از طبقه سوم ساختمان پرت شد و فلج ماند»، «زنی ٢١ ساله برای پرداخت قسط جهیزیه خواهر عقد کرده‌اش»، «دختر ١۵ ساله برای مخارج ثبت نام در دبیرستان».

اما به نقل از یک آرایشگر نمونه‌های دیگری را هم ذکر شده: مردی که شغلش جمع‌آوری ضایعات بوده و اصرار به فروش موهای همسرش داشته. یا مورد دیگری که دختر برای تامین داروهای دیابت و فشار خون مادرش، که تنها منبع درآمدش یارانه خود، پسر و عروسش است، موهای مادر را فروخته است. او که موهای خودش را هم می‌خواسته بفروشد، بر سر ۵۰هزار تومان که رقم به ۲۰۰ هزار تومان برسد تا بدهی‌اش به دکتر دیابت را صاف کند، چانه زده و به توافق نرسید.

خبر آنلاین، درگزارش مفصلی از بازار داغ خرید و فروش موی سر در تهران و کرج نوشته است: خرید و فروش مو به گونه ای در کشور رونق گرفته که ایران اکنون دیگر نه تنها وارد کننده مو از کشورهایی مانند گرجستان نیست که خود به صادر کننده مو تبدیل شده است!

در ادامه این گزارش آمده: قیمتی که برای فروختن موها تعیین می‌شود بسته به بلندی، جنس و سلامت مو متفاوت است. موضوعاتی مانند رنگ مو در اولویت‌های بعدی قرار دارد، اما آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر قرار باشد موهایتان را بفروشید مطمئن باشید که بهای آن هرگز کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نیست، حال آنکه برخی از موها حتی تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم قیمت خورده‌اند.

این گزارش خراسان و خبرآنلاین در حالی است که در بودجه سال آینده، رژیم قصد دارد ارز ترجیحی را حذف کند که تقریبا باعث آزادسازی قیمت‌ها خواهد شد؛ با وضعیت پیش‌رو روزهایی با فقر بیشتر در انتظار جامعه است.

پسر ایران، توماج صالحی برای مقابله با رژیم برنو به دست گرفت
کشف سلاح و مهمات در ایران؛ از مازندران تا خوزستان

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!