ممانعت روسیه از برداشت گاز توسط ایران از میدان گازی در دریای مازندران

0
73

اردشیر دادرس، رئیس‌ انجمن سی‌ان‌جی، در صبحانه کاری کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت که روسیه به ایران اجازه نمی‌دهد از هشت حلقه چاه میدان گازی سردار جنگل در دریای مازندران برداشت کند. او ممانعت روسیه از برداشت گاز ایران در میدان گازی سردار جنگل را یکی از عوامل ناترازی تولید و مصرف گاز در ایران اعلام کرد.

رئیس انجمن سی‌ان‌جی، «سرمایه‌گذاری ناکافی» برای حفظ ظرفیت فعلی تولید و توسعه استحصال گاز را زمینه‌ساز ناترازی بحرانی در ۱۰ سال آینده دانست و تاکید کرد که به منظور گذر از ناترازی، باید در یک دهه آتی ۶۰ میلیارد دلار برای حفظ تولید پارس جنوبی و توسعه سایر میدان‌های گازی ایران سرمایه‌گذاری شود وگرنه با ادامه شرایط فعلی، با ۴۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی در تولید و مصرف گاز مواجه خواهیم شد.

دادرس در ادامه افزود که مهم‌ترین عامل ناترازی تولید و مصرف گاز در ایران «سوءمدیریت و بی‌تدبیری» است. او گفت: «وزیر نفت در اوج ناترازی تولید و مصرف گاز، دستور می‌دهد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار انشعاب جدید به شبکه گاز کشور متصل شود که این عملا ناترازی را تشدید می‌کند.»

رییس انجمن سی‌ان‌جی دو سال پیش در مصاحبه‌ای افشا کرده بود که روسیه اجازه برداشت گاز از میدان گازی سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد. سخنان این فعال صنفی در همان زمان واکنش وزارت نفت را در پی داشت و شرکت نفت رژیم اسلامی حاکم بر ایران با انتشار بیانیه‌ای، این موضوع را تکذیب کرد و مدعی شد که «روابط نفتی ایران و روسیه همواره مطلوب و بر اساس منافع دو طرف بوده است». در این بیانیه آمده بود: «روند فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای صنعت نفت در دریای خزر بر اساس سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ادامه می‌یابد.»

این در حالی است که اردشیر دادرس گفته بود: «طبق معاهده و توافق ایران و روسیه، تا زمانی که تراز گاز ایران مثبت است و تولید به نسبت مصرف داخلی جوابگو است، ما حق استخراج منابع گازی دریای خزر را نداریم. اکنون روسیه ۱۸.۱ درصد از ذخایر گاز دنیا را دارا است. این رقم برای ایران ۱۷.۹ درصد است و چنانچه از خزر برداشت کنیم، به ۱۸.۲ درصد می‌رسد و در مقام بالاتری از روسیه قرار می‌گیریم که طبق توافق‌هایی که قبلا با این کشور صورت گرفته است، نباید اینچنین شود تا روسیه همچنان در صدر باشد.»

شرکت ملی نفت ایران سخنان این فعال صنفی را «مصداق نشر اکاذیب» خواند و مدعی شد که «منافع ملی ایران به هیچ کشوری گره نخورده است».

اتهام جدید منندز؛ دریافت رشوه از شرکت قطری
واکنش سران رژیم اسلامی حاکم بر ایران به کشته شدن العاروری؛ تسلیت بدون تهدید به انتقام

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!