طرح «یک روز پس از حماس»؛ برنامه‌های بنیامین نتانیاهو برای آینده غزه اعلام شد

0
123

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، طرحی به عنوان «یک روز پس از حماس» را برای تصویب آن به اعضای کابینه این کشور ارائه کرد.

به گزارش رسانه های اسراییلی، نکته های اصلی این طرح در بر گیرنده شناسایی یک نهاد غیرنظامی است که مسئول غیرنظامی کردن نوار غزه خواهد بود و آزادی عمل ارتش اسراییل را حفظ خواهد کرد.

به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، در ابتدای طرح نتانیاهو آمده است: «اسراییل به منظور جلوگیری از تجدید تروریسم و خنثی کردن تهدیدها از سوی غزه، آزادی عمل عملیاتی خود را در کل نوار غزه، بدون محدودیت زمانی حفظ خواهد کرد».

به نوشته این طرح، همچنین «فضای امنیتی ایجاد شده در نوار غزه در منطقه هم مرز با اسراییل تا زمانی وجود خواهد داشت که نیاز امنیتی به آن وجود داشته باشد».

«تایمز اسراییل» هم نوشته که هدف از طرح بنیامین نتانیاهو، تعیین «مقامات محلی غیر وابسته به گروه های تروریستی» برای اداره نوار غزه به جای گروه شبه نظامی حماس است که تحت حمایت های رژیم اسلامی حاکم بر ایران قرار دارد. با این همه، در طرح اشاره ای به تشکیلات خودگردان فلسطینی نشده است.

نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود که اجازه نخواهد داد این تشکیلات، غزه را اداره کند. اما او برخی اوقات اشاره کرده که اسراییل به تشکیلات خودگردان در شکل کنونی خود اجازه نخواهد داد به غزه بازگردد.

به نوشته تایمز اسرائیل، این موضوع نشان می دهد که اسراییل می تواند با تشکیلات خودگردان اصلاح شده ای که دولت جو بایدن آن را تحت فشار قرار داده است، همزیستی داشته باشد.

این تشریه همچنین اشاره کرد که جزییات طرح «یک روز پس از حماس» بر اساس مواضعی است که آقای نتانیاهو از آغاز جنگ در غزه ابراز داشته است.

جنگ در غزه پس از حملات تروریستی شبه نظامیان حماس به اسراییل در روز ۱۵ مهر آغاز شد. در این حملات دست کم ۱۲۰۰ تن کشته شدند که اکثر آنها غیر نظامی بودند. به دنبال آن، اسرائیل عملیات نظامی خود را با هدف نابودی حماس آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، در بیانیه دفتر اقای نتانیاهو آمده است که این طرح بر اساس اصولی بنا شده است که مردم آن را پذیرفته اند و به عنوان مبنایی برای گفتگوهای آینده در مورد مدیریت پس از جنگ غزه خواهد بود.

این طرح همچنین تاکید می کند که «ارتش اسراییل به جنگ تا دستیابی به اهداف خود، یعنی نابودی قابلیت های نظامی و زیرساخت های دولتی حماس و جهاد اسلامی، بازگشت گروگان های ربوده شده در ۱۵ مهر و حذف هر گونه تهدید امنیتی درازمدت از سوی نوار غزه»‌ ادامه خواهد داد.

به نوشته طرح «یک روز پس از حماس»، «ارتش اسرائیل آزادی نامحدود خود را برای انجام عملیات در نوار غزه به منظور جلوگیری از احیای مجدد فعالیت های تروریستی حفظ خواهد کرد.»

این طرح همچنین در بر گیرنده این موضوع است که اسراییل اقدام به زدودن رادیکالیسم در تمام موسسات مذهبی، آموزشی و رفاهی موجود در غزه خواهد کرد.

هک قوه قضاییه رژیم؛ انتشار سند زندان سیاسی امیر فخرآور
حزب کمونیست چین: فلسطینی ها حق مبارزه مسلحانه علیه اسراییل را دارند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!