اعتراض قانونگذاران جمهوریخواه؛ آزادسازی پولهای بلوکه شده، انگیزه‌ای است برای گروگانگیری بیشتر

0
128

انتشار خبری در روز دوشنبه بیستم شهریور مبنی بر این که آنتونی بلینکن به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان بین ایالات متحده و رژیم اسلامی حاکم بر ایران برای انتقال پول بلوکه‌شده از کره جنوبی به قطر «معافیت تحریمی» صادر کرده، واکنش قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی را در پی داشت.

مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به این خبر در بیانیه‌ای نوشت: «این اقدام، برای دشمنان آمریکا انگیزه ایجاد می‌کند تا دست به گروگانگیری بیشتر بزنند.»

او افزود: «آمریکایی‌هایی که توسط جمهوری اسلامی زندانی شده‌اند، گروگان‌های بی‌گناهی هستند و باید بلافاصله و بدون پیش‌شرطی آزاد شوند. با این حال، من به شدت نگران تصمیم دولت به معافیت تحریمی برای تسهیل انتقال ۶ میلیارد دلار پول به جمهوری اسلامی بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان، هستم.»

به گفته مک‌کال این تصمیم، انگیزه مستقیمی برای دشمنان آمریکا ایجاد می‌کند تا در آینده به گروگانگیری دست بزنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: «نکته ناراحت‌کننده این اقدام این است که در همان هفته‌ای رخ می‌دهد که سالگرد عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر است. جمهوری اسلامی آشکارا رهبر القاعده را پناه می‌دهد و همچنین قتل مهسا امینی توسط پلیس اخلاقی ایران انجام شده است.»

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا هم در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» با اشاره به خبر صدور معافیت تحریمی برای انتقال پول‌های بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی، نوشت: «این امر انگیزه‌های خطرناکی برای بازداشت آمریکایی‌ها در خارج از کشور ایجاد می‌کند.»

او اضافه کرد: «این اقدام همزمان با ادامه حمله به نیروهای آمریکایی و فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه، درآمد بادآورده‌ای را برای جمهوری اسلامی به ارمغان می‌آورد، و در سالگرد کشته شدن مهسا امینی صدایی را به گوش آنها نمی‌رساند.»

سناتور ارشد جمهوری‌خواه تام کاتن هم روز دوشنبه تصمیم دولت بایدن به آزادی پنج زندانی آمریکایی در مقابل ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی را «خجالت‌آور» خواند.

واکنشهای قانونگذاران آمریکایی در شرایطی مطرح می‌شود که رویترز روز دوشنبه برابر با یازدهم سپتامبر نوشت، سندی را دیده است که به موجب آن وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی برای انتقال پول بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی به قطر معافیت تحریمی صادر کرده است.

این معافیت به بانک‌های بین‌المللی اجازه می‌دهد تا بدون ترس از تحریم‌های آمریکا، پول را از کره جنوبی به قطر منتقل کنند. این پول قرار است برای خرید کالاهای بشردوستانه توسط ایران استفاده شود.

این معافیت در پی توافقی حاصل شده است که در آن ایالات متحده موافقت کرده است که پنج ایرانی را که در ایالات متحده بازداشت هستند، آزاد کند و ایران موافقت کرده است که در قبالش پنج آمریکایی را که در ایران بازداشت هستند، آزاد کند.

گفتنی است نوزدهم شهریور رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آورده که «واشنگتن با انتقال وجوه ایران از کره جنوبی به حساب‌های محدودشده در نهادهای مالی قطر موافقت کرده اما هیچ پولی به طور مستقیم به ایران منتقل نمی‌شود».

او تصریح کرد که رویکرد کلی ایالات متحده در قبال رژیم اسلامی حاکم بر ایران هنوز تغییری نکرده و همچنان بر «بازدارندگی، فشار، و دیپلماسی» مبتنی خواهد بود.

به گفته او، پس از انتقال وجوه به قطر، ایالات متحده بر چگونگی و زمان استفاده از آنها توسط رژیم اسلامی حاکم بر ایران نظارت خواهد کرد.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز دهم شهریور درباره ادعای یکی از مقامات تهران در مورد از سرگیری گفتگوهای هسته‌ای گفت: «ما درگیر بحث یا مذاکره فعال با ایرانی ها بر سر جاه طلبی هسته ای آنها نیستیم. فعلا چنین چیزی در حال رخ دادن نیست. به وضوح بگویم که اولویت ما در مذاکره با ایرانی‌ها بر این تمرکز دارد که شهروندان آمریکایی خود را ایمن به خانه برگردانیم. در حال حاضر یک مذاکره فعال هسته‌ای در جریان نیست و من پیش‌بینی نمی‌کنم که در آینده نزدیک نیز صورت بگیرد.»

رئیس موساد: از رهبران رژیم اسلامی حاکم بر ایران در قلب تهران انتقام می‌گیریم
پاکسازی در خوزستان توسط پارتیزان ها جریان دارد؛ جسد آخوند احمدی در کرخه پیدا شد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!