بایدن با پرواز مستقیم از تل آویو وارد جده شد

0
31

جو بایدن، در حالی وارد جده شد که سه موضوع بررسی تهدیدهای رژیم اسلامی حاکم بر ایران، کمک به برقراری روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل و همچنین گفت‌وگو با مقام‌های سعودی درباره بازار نفت و انرژی، از مهم‌ترین اهداف این سفر اعلام شده است.

بایدن عصر روز جمعه ۲۴ تیر با یک پرواز مستقیم از فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو اسرائیل راهی شهر جده در عربستان سعودی شد. این پرواز نمادین، حاکی از تلاش دولت آمریکا برای عادی‌سازی بیشتر روابط اسرائیل با کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی است.

پیش از این سفر، اسرائیل و عربستان سعودی نیز نشانه‌های مثبتی نشان دادند. اسرائیل اعلام کرد هیچ مخالفتی با واگذاری دو جزیره استراتژیک در دریای سرخ از سوی مصر به عربستان سعودی ندارد و عربستان سعودی نیز حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی گشود.

اداره هوانوردی غیرنظامی عربستان سعودی بامداد جمعه و ساعاتی قبل از سفر جو بایدن به جده، از باز کردن حریم هوایی این کشور «به روی همه شرکت‌های هواپیمایی» که الزامات عبور از آسمان عربستان سعودی را رعایت می‌کنند خبر داد که این گشایش شامل هواپیماهای اسرائیلی نیز می‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این اقدام، در توئیتی نوشت: «پس از طی یک فراه طولانی و مخفیانه و دیپلماسی فعال با عربستان سعودی و آمریکا، امروز صبح برای خبرهای خوب از خواب بیدار می‌شویم.»

مقتدی صدر خواستار انحلال گروه های مسلح شیعی مورد حمایت رژیم حاکم بر ایران شد
استعفای وزیرامور خارجه بلژیک میانه رای‌گیری استرداد محکومان

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!