آژانس بین المللی انرژی اتمی از غنی سازی اورانیوم در فردو خبر داد

0
42

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که رژیم اسلامی حاکم بر ایران تولید اورانیوم غنی‌شده با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و کارآمدتر را در نیروگاه فردو آغاز کرده است.

بنا بر گزارش آژانس، رژیم اسلامی حاکم بر ایران فرآیند غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد را با گازدهی به آبشاری متشکل از۱۶۶ سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 که دستگاه‌هایی بسیار کارآمدتر از نسل اول ماشین‌های IR-1 هستند آغاز کرده؛ آنهم در حالی که توافق سال ۲۰۱۵ میلادی به هیچ وجه به رژیم اسلامی حاکم بر ایران اجازه غنی سازی اورانیوم در سایت فردو را نمی‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ خود اعلام کرد که ۹۴ دستگاه IR-6 در یک آبشار فردو نصب شده است و در گزارش جامع‌تری که از سوی این آژانس برای اعضای شورای حکام ارسال شد، اعلام گردید که در نتیجه این اقدام رژیم اسلامی حاکم بر ایران، ضروری است تا ناظران هسته‌ای از سایت غنی‌سازی سوخت در فردو (FFEP) که سانتریفیوژها را در خود جای داده، بازدید کنند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فرانس ۲۴» بار دیگر خواستار دسترسی بدون محدویت بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای رژیم اسلامی حاکم بر ایران شد و گفت: «این گزارش هشدارها را دو برابر می‌کند و چیز پیش پا افتاده‌ای نیست. ایران می‌تواند این کار را انجام دهد، اما اگر چنین جاه طلبی دارد باید ضرورتا بازرسی‌ها را نیز بپذیرد.»null

گروسی همچنین رسیدن به توافق جدیدی با رژیم اسلامی حاکم بر ایران را «ممکن» دانست اما هشدار داد که «زمان کمی باقی مانده است» و تهران باید درباره نظارت بر فعالیت‌هایش از سوی بازرسان آژانس، قطعا تضین دهد.

حضور مقامات زیمبابوه در ایران؛ گسترش روابط اقتصادی یا شیوع اومیکرون در کشور؟
اعلام حکومت نظامی اطراف زاینده رود برای جلوگیری از اقامه نماز جمعه توسط کشاورزان

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!