رژیم ایران در عملیات ربودن کشتی در آبهای خلیج فارس نقش دارد

0

روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد، پس از آن ‌که یک سازمان زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا از «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در دریای عمان خبر داد، سه منبع امنیتی دریایی به رویترز گفتند که به باور آنها «نیروهای تحت حمایت ایران» یک نفتکش را در سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان توقیف کرده‌اند.

دو منبع از این منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، ربوده شده است. گروه تحلیل امنیت دریایی «درایاد گلوبال» نیز خبر می‌دهد که نفتکش مورد خطر، «آسفالت پرینسس» نام دارد و راهی بندر صُحار در شمال عمان بوده است.

پیش از خبر رویترز، سازمان «عملیات‌های بازرگانی دریایی بریتانیا»، زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا، گفت که روز سه‌ شنبه ۱۲ مرداد یک کشتی در سواحل فجیره امارات متحده عربی در دریای عمان دچار حادثه شده و «احتمالاً از سوی هشت تا ۹ فرد مسلح ربوده شده است». همزمان خبر رسید که دست‌ کم چهار فروند کشتی در همان منطقه، یعنی سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان، روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد با مخابره همزمان وضعیت اضطراری اعلام کردند که به دلایلی نامشخص کنترل سکان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که کشورش درباره خبر «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در سواحل امارات متحده عربی «تحقیقات فوری انجام می‌دهد».

شرکت دریانوردی «مرین ترفیک» گزارش داده است که چهار نفتکش به نام‌های «کوئین اماتا»، «گولدن بریلیانت»، «جاگ پوجا» و «ابیس» روز سه‌شنبه در دریای عمان همزمان از طریق سامانه رهیابی خود خبر داده‌اند که دیگر کنترلی بر سکان خود ندارند. خبرگزاری آسوشیتدپرس با درج این خبر در مورد از دست رفتن کنترل یک کشتی حامل آسفالت با نام «کامدهنو» هم گزارش داده بود.

سازمان «عملیات‌های بازرگانی دریایی بریتانیا»، زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا، با ذکر این خبر به کشتی‌های دیگری که در منطقه تردد می‌کنند هشدار داده که «بسیار محتاط» باشند و فاصله خود را از مختصات این کشتی حفظ کنند. این گزارش هنوز جزئیاتی در مورد کشتی «احتمالاً ربوده‌شده» ذکر نکرده اما پیشتر اعلام کرده بود حمله به کشتی یادشده کار دزدان دریایی نبوده است. بر اساس گزارش‌ها نیروی هوایی عمان یک هواپیمای گشت‌زنی خود را برای دستیابی به اطلاعات درباره این رویدادها به محل فرستاده است.

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Exit mobile version