الجزیره: اسرائیل برای حمله نظامی علیه مواضع رژیم حاکم بر ایران از آمریکا و انگلیس چراغ سبز گرفته است

0

خبرگزاری الجزیره به نقل از وزیر امورخارجه اسرائیل، اعلام کرد رژیم جمهوری اسلامی، مسئول مستقیم در حمله به نفتکش این کشور است. نفتالی بنت، نخست وزیر اسراییل، هم گفت: «الان شنیدم که ایران، تلاش می‌کند از مسوولیت حمله شانه خالی کند. بگذارید به صراحت اعلام کنم، ایران مسوول حمله به کشتی است و مدارک نهانی درباره این حمله را با آمریکا و بریتانیا در میان گذاشته شده».

ساعاتی پس از این سخنان، آمریکا و بریتانیا حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب را از سوی رژیم جمهوری اسلامی، “عمدی، هدفمند و ناقض آشکار قوانین بین الملل” خواندند و وعده دادند که به حمله به نفتکش‌ها پاسخ مناسب خواهند داد.

پس از حمله به تانکر “ام‌تی مرسر استریت” در نزدیکی سواحل عمان در روز پنجشنبه ۲۹ ژوئیه (۷ مرداد)، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل رسما رژیم جمهوری اسلامی را مسئول این حمله معرفی کرده بود. در جریان این حمله دو خدمه این کشتی، یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی، کشته شدند. از این منظر، این حمله با دو حمله دیگری که طی شش ماه گذشته به کشتی‌های بازرگانی اسرائیلی در آب‌های این منطقه روی داده، تفاوت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، روز یکشنبه اول اوت (۱۰ مرداد) دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز رژیم حاکم بر ایران را مسئول حمله به نفتکش ام‌تی مرسر استریت معرفی کرده است.

او گفته است: «ما معتقدیم که این حمله عامدانه و هدفمند بوده و نقض آشکار حقوق بین‌الملل از سوی ایران است.» راب همچنین گفته است که تحقیقات کارشناسان بریتانیایی نشان می‌دهند که این تانکر هدف حمله دو پهپاد بوده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است که «ایران باید به این حملات خود خاتمه داده و کشتی‌ها باید بتوانند بر اساس حقوق بین‌الملل اجازه تردد آزادانه را داشته باشند.»

وزیر امور خارجه بریتانیا در عین حال گفته است که این کشور در تماس و همراهی با متحدان خود درباره واکنش به این حمله غیرقابل پذیرش تصمیم خواهد گرفت. رسانه‌ها به نقل از محافل وابسته به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و کشورهای اروپایی مسئولیت این حمله را بر عهده جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Exit mobile version