رای دادگاه آرژانتین: جمهوری اسلامی مسئول حمله به سفارت اسراییل و مرکز یهودیان آمیا است

0
50

بعد از گذشت بیش از سه دهه از حملات مرگبار به سفارت اسراییل و مرکز یهودیان «آمیا» در بوئنوس آیرس؛ دادگاهی در آرژانتین روز پنج‌شنبه ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) رژیم اسلامی حاکم بر ایران را در این پرونده مقصر دانست و آن را یک «دولت تروریستی» خواند.

در این حکم آمده است که دستور حمله به سفارت اسراییل در سال ۱۹۹۲ همچنین دستور حمله سال۱۹۹۴ به یک مرکز همیاری متقابل اسراییل و آرژانتین (به اختصار: آمیا) را رژیم اسلامی حاکم بر ایران صادر کرده است.

رسانه‌های محلی آرژانتین اعلام کردند که این دادگاه، حزب‌الله لبنان را نیز در این حملات دخیل دانسته است و حمله به مرکز آمیا که مرگبارترین حمله در تاریخ آرژانتین بوده را در زمره «جنایت علیه بشریت» قلمداد کرده است.

کارلوس ماهیکس، یکی از سه قاضی صادرکننده این حکم قضایی، در گفتگو با رادیو «کُن وُس / با شما» گفت: «حزب‌الله عملیاتی را انجام داد که در واقع یک نقشه سیاسی، ایدئولوژیک و انقلابی را تحت دستور دولت و کشور [دیگری] اجابت می‌کرد.» اشاره او به دولت و کشور ایران بود.

حمله به سفارت اسراییل در سال ۱۹۹۲ میلادی ۲۹ کشته برجای گذاشت. دو سال بعد نیز یک کامیون مملو از مواد منفجره مقابل مرکز یهودیان «آمیا» منفجر شد که بر اثر آن ۸۵ کشته و ۳۰۰ زخمی شدند.

مسئولیت حمله ۱۹۹۴ هرگز بطور رسمی توسط هیچ گروهی برعهده گرفته نشد؛ اما آرژانتین و اسرائیل مدتهاست که حزب‌الله لبنان را متهم کرده‌اند و معتقدند که این حمله به درخواست رژیم اسلامی حاکم بر ایران انجام شده است. 

دادستان آرژانتین نیز مقامات بلندپایه رژیم اسلامی حاکم بر ایران را برای دستور به این حمله متهم کرده بود؛ با این وجود تهران تا کنون هرگونه دست داشتن در آن را رد کرده است.

سردار علایی:‌ بهترین پاسخ این است که اسرائیل را همیشه در ترس نگهداشت
نمایندگی «وی‌اف‌اس گلوبال» در ایران در انحصار فرزند محمد جهان‌آرا و حسین طائب است

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!