توافق رژیم اسلامی حاکم بر ایران با کودتاگران نیجر برای تامین اورانیوم

0

دولت نظامی نیجر روز شنبه پایان همکاری نظامی با آمریکا را اعلام کرد. بنابر گفته مقامات نیجری و آمریکایی، این تصمیم دولت نیجر درپی آن مطرح شد که مقامات ایالات متحده، نیامی را متهم کردند که با تهران برای دستیابی رژیم اسلامی حاکم بر ایران به منابع اورانیوم نیجر قراردادی را به طور مخفیانه منعقد کرده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، تصمیم دولت نظامی نیجر مبنی بر قطع همکاری نظامی با آمریکا می‌تواند ضربه‌ای جدی به تلاش‌های دولت بایدن برای مهار تروریست های اسلام‌گرا در منطقه ساحل صحرا وارد کند. آمریکا در این منطقه که در قسمت نیمه خشک جنوب صحرای آفریقا واقع است، پایگاهی ۱۱۰ میلیون دلاری احداث کرده که از آن برای پرواز پهپاد‌ها بر فراز غرب آفریقا بهره می‌برد. تصمیم جدید دولت نظامی نیجر همچنین احتمالا به خروج ۶۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در این کشور ‌می‌انجامد.

مقامات آمریکایی پس از سقوط دولت «محمد بازوم» در پی کودتای نظامی ارتش، تلاش کردند تا روابط خود را با نیجر بازنگری و بازسازی کنند. آن‌ها در همین چارچوب تحت قانون ایالات متحده محدودیت‌های جدیدی را برای ارسال کمک‌های نظامی به نیجر اعمال کردند.

از سوی دیگر، دولت کودتا پیوند خود را با روسیه و همچنین کشورهای همسایه‌ای چون بورکینافاسو و مالی که هر دو نیز زیر نفوذ گسترده مسکو‌اند، محکم‌تر کرد.

مقامات آمریکایی و دیگر کشورهای غربی در ماه‌های اخیر مدعی دستیابی به اطلاعاتی شدند که نشان می‌دهد دولت نظامی نیجر درحال بررسی توافقی با رژیم اسلامی حاکم بر ایران است که بر اساس آن تهران اجازه دستیابی به منابع اورانیوم نیجر را به دست می‌آورد.

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Exit mobile version