وزیر دفاع ایتالیا: اگر رژیم اسلامی حاکم بر ایران به تهدیدات خود ادامه دهد بهتر نیست از روابط بین‌الملل حذف شود؟

0

با ادامه حملات ایذایی علیه کشتی‌های تجاری در آبراه‌های بین‌المللی گوئیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا تهدید کرد که اگر رژیم اسلامی حاکم بر ایران به مسیر کنونی ادامه دهد باید آنرا از روابط بین‌الملل حذف کرد.

وزیر دفاع ایتالیا در مصاحبه با روزنامه «ایل فولیو» که ۳۰ آذرماه منتشر شد گفته «نقش [رژیم] ایران باید روشن شود. نمی‌توان باور کرد کشوری که بنزین روی آتش می‌پاشد بدون هیچ مزاحمتی همچنان به کار خود ادامه دهد. من این را درباره مسئله خاورمیانه و حمایت از شبه‌نظامیان که درگیر جنگ نیابتی با اسراییل هستند و همچنین تنش‌ها در دریای سرخ می‌گویم.»

وی با بیان اینکه «تنش‌ها در دریای سرخ به بنادر ایتالیا هم آسیب می‌زند» توضیح داد: «جبهه جدیدی که در دریای سرخ باز شده، اکنون یکی از تهدید‌کننده‌ترین مسائل برای منافع تجاری ایتالیا و اروپاست… ایتالیا سهم خود را برای مقابله با فعالیت بی‌ثبات‌کننده تروریستی حوثی‌ها و حفاظت از رونق تجارت با تضمین آزادی دریانوردی انجام خواهد داد.»

ایتالیا یکی از کشورهایی است که اعلام کرده به ائتلاف دریایی «گروه ۱۵۳» به رهبری آمریکا علیه حوثی‌ها می‌پیوندد. وزیر دفاع این کشور تأکید کرده ایتالیا سهم خود را برای مقابله با تهدیدات حوثی‌ها و رژیم اسلامی حاکم بر ایران ادا می‌کند.

گوئیدو کروستو در بخش دیگری از این مصاحبه تهدید کرد، که اگر رژیم اسلامی حاکم بر ایران بخواهد به این مسیر ادامه دهد و به همین ترتیب به تجارت بین‌المللی آسیب برساند، «ناگزیریم از خود بپرسیم که آیا مناسب نیست آن را بطور کامل از روابط بین‌الملل حذف کنیم؟!»

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از امنیت تجارت جهانی گفت، «با این مسئله نمی‌شود شوخی کرد… نمی‌شود با اصول غیرقابل مذاکره بازی کرد.»

اگرچه ایتالیا اعلام کرده بود به ائتلاف دریایی «گروه ۱۵۳» می‌پیوندد اما برخی منابع غیررسمی گزارش داده‌اند که دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه، اسپانیا و ایتالیا چندان اشتیاقی به همکاری با آمریکا در این ساختار جدید ندارند و ترجیح می‌دهند با همکاری ناتو یا ائتلاف اروپایی عملیات دریایی بیشتری در دریای سرخ داشته باشند.

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Exit mobile version