عضو کمیسیون عمران مجلس رژیم: باید حق آبه خزر را از روسیه مطالبه کنیم

0
119

پس از اعطای حق ۵۰ درصدی ایران از خزر به روسیه و جمهوری های استقلال یافته شوروی، اکنون عبدالجلال ایری، عضو کمیسیون عمران مجلس از ارائه درخواست این کمیسیون به وزارت خارجه رژیم برای پیگیری حق آبه خزر از روسیه خبر داده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس رژیم برای نخستین بار از عقب ‌نشینی آب دریای خزر و وارد شدن خسارت به سواحل ایران به دلیل احداث چندین سد توسط روسیه بر رود ولگا، سخن گفت و تاکید کرد: «برخی کشورهای حوزه دریای خزر از قبیل ترکمنستان و قزاقستان به دلیل خسارت‌های وارده شده به مناطق ساحلی کشورشان حق‌آبه دریافت می‌کنند و ایران نیز باید نسبت به این موضوع اقدام کند».

بیش از ۱۳۰ رودخانه به دریای خزر می‌ریزند و رود ولگا به تنهائی نزدیک به ۸۵ درصد آب دریای خزر را تأمین می‌کند که احداث سدهای جدید توسط روسیه «۴۰ سد ساخته شده و ۱۸ سد دیگر در دست مطالعه و ساخت» بر روی رودخانه قابل کشتیرانی ولگا موجب کاهش دبی آب ورودی به دریای خزر و آغاز روند عقب نشینی آب در ساحل جنوبی آن شده است.

در حالی اکنون سخن از مطالبه حق آبه خزر از روسیه است که در سالهای حکومت خامنه‌ای، بنا بر معاهده های مختلف سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

دبیر شورای عالی امنیت رژیم منصوب شد
توقف فعالیت های مرکز اسلامی انگلیس در لندن

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!