مقامات اوکراین، اولتیماتوم روس ها را رد کردند/ روس ها: پس از تسلیم شهر اجازه ورود کمک های بشر دوستانه را خواهیم داد

0
115

رهبری اوکراین قاطعانه اولتیماتوم ارائه ‌شده از سوی ارتش روسیه به مدافعان ماریوپل برای تسلیم شدن را رد کرده است. ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر این کشور به سایت خبری Ukrayinska Pravda گفته است: «هیچ تسلیم شدنی، هیچ زمین گذاشتن سلاحی در کار نخواهد بود. این موضوع قبلاً به طرف روسی اطلاع داده شده است». روسیه روز یکشنبه ۲۰ مارس از نیروهای اوکراینی در ماریوپل خواسته بود که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و صبح دوشنبه ۲۱ مارس (اول فروردین) شهر را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، روسیه طرحی را به اوکراین پیشنهاد کرد که بر اساس آن تمام واحدهای مسلح اوکراین باید شهر را تا ساعت پنج صبح دوشنبه “بدون سلاح و مهمات در مسیر توافق‌شده با اوکراین”، ترک کنند. به همین منظور ارتش روسیه نامه‌ای هشت صفحه‌ای برای طرف اوکراینی ارسال کرده بود. ورشچوک در پاسخ تاکید کرده است: «به جای اینکه وقت خود را با هشت صفحه نامه تلف کنید، فقط یک راهرو را باز کنید».

مشاور وزیر دفاع اوکراین یکشنبه شب درباره آخرین تحولات جنگ و درگیری در کشورش گفت: در شهر ماریوپل که یک حلب جدید است همچنان نبرد و درگیری جریان دارد. یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده اوکراینی وضعیت شهر محاصره ‌شده ماریوپل را اینگونه توصیف کرد: “جهنم روی زمین”. اجساد در خیابان‌ها رها شده‌اند.

درحال حاضر برق، آب لوله‌کشی و سیستم‌های گرمایشی شهر قطع است. با کاهش مواد غذایی و پزشکی، بحران انسانی در این بندر می‌تواند تشدید شود. هشدار داده شده که این وضعیت ممکن است باعث شیوع بیماری شود.

مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه به حملات بی‌امان خود از زمین، هوا و دریا ادامه می‌دهد و ساکنان بیشتر وقت خود را در پناهگاه و زیرزمین می‌گذرانند.

وادیم بویچنکو شهردار ماریوپول می‎‌گوید بیش از ۸۰ درصد از ساختمان‌های مسکونی آسیب دیده و تخریب شده‌اند که یک سوم آنها قابل تعمیر نیستند.

شرایط جنگی سبب شده اجساد در خیابان‌ها رها شوند. حتی زمانی که فرصتی برای جمع کردن اجساد دست می‌دهد، آنها را در گورهای دسته جمعی مدفون می‌کنند.

میخائیل میزینتسف ژنرال روسی می‌گوید یک فاجعه انسانی وحشتناک در این شهر در حال وقوع است. او گفته بود در صورت تسلیم و پس از مین‌زدایی به کاروان‌های بشردوستانه نیز اجازه ورود خواهند داد.

سناتور کروز: بایدن به “حامى شماره یک تروریسم در جهان” تبدیل می شود
فلاحت پیشه: روزانه هزار میلیارد تومان بابت تخفیف تحریمی صادرات نفت به چین ضرر کردیم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!