سفیر روسیه در تهران: ما قدرت هسته‌ای هستیم و از هیچکس نمی‌ترسیم، ما آن‌ها را نابود می‌کنیم

1
37

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، که برخی از اظهارات و یا عملکردهای وی در ماه های اخیر جنجال‌آفرین بوده، در تازه‌ترین نمونه از اینگونه سخنان گفته است الکساندر گریبایدوف برای شما (ایرانیان) “دشمن” است و برای ما “شاعر و دیپلمات بزرگی است”. جاگاریان به تازگی در برابر بنای یادبود آقای گریبایدوف در سفارت روسیه در تهران و در مراسم “روز دیپلمات” در روسیه، با اهدای گل ادای احترام کرد، اقدامی که با واکنش منفی افکار عمومی در ایران رو به رو شد.

سفیر روسیه در تهران به پایگاه خبری اعتمادآنلاین گفته است که تاریخ‌دانان ایران و روسیه باید بر سر مسائل تاریخی دو کشور با هم گفت و گو کنند. گریبایدوف نمایشنامه‌نویس، شاعر و آهنگسازی روسی بود که در یکی حساس‌ترین سال‌های تاریخ ایران در دوران قاجار در مذاکرات صلح ترکمانچای و نگارش عهدنامه آن نقشی اساسی ایفا کرد و مدت کوتاهی پس از عقد عهدنامه، به عنوان وزیر مختار روسیه به ایران آمد. وی در ۹ بهمن ۱۲۰۷ در تهران به دست معترضان کشته شد.

جاگاریان در ادامه مصاحبه خود با اعتماد آنلاین حمله کشورش به اوکراین را مشروع خوانده و گفته “اوکراین یک کشور ساختگی است” و روسیه تا زمانی که به اهداف خود از حمله به اوکراین برسد، به این حمله ادامه خواهد داد. او گفته حمله کشورش به اوکراین “عملیات ویژه نظامی است”.

سفیر روسیه در تهران گفته است که ولادیمیر پوتین “واضح و روشن توضیح داد که اوکراین یک کشور ساختگی بود. بلشویک‌ها این کشور را درست کردند.. دونباس قبلا مال روسیه بود و با زور به اوکراین ملحق شد. آنجا روس‌ها زندگی می‌کنند و لذا آقای پوتین تاکید کرد که می‌توان گفت اوکراین در حقیقت کشوری به نام ولادیمیر ایویچ لنین است و لنین معمار و بنیانگذار اوکراین است. اوکراین اصلا وجود نداشت و یک کشور ساختگی است”.

جاگاریان درباره حمله روسیه به اوکراین گفته است “ما طرفدار جنگ نبودیم، ما مجبور بودیم و این توطئه آمریکا بود. آنهایی که روسیه را تحریم کردند، دنبال بهانه بودند. اگر اوکراین نبود بهانه‌ای دیگر پیدا می‌کردند چرا که روسیه کشوری بزرگ و مستقل است و باید روسیه را تضعیف کنند. آنها نمی‌توانند کشورهایی را که زیر سلطه‌شان نیستند، تحمل کنند؛ مثل جمهوری اسلامی ایران، مثل چین و روسیه”.

سفیر روسیه در تهران گفته “ما ۵ خواسته اصلی از اوکراین داریم: اول خلع سلاح کردن اوکراین، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از روسیه، به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک به عنوان دو جمهوری مستقل در چارچوب مرزهایی که این جمهوری‌ها داشتند، اعلام وضعیت منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در اوکراین و بی‌طرفی اوکراین”. کاگاریان در بخش دیگری از مصاحبه اش میگوید: ما نمی‌ترسیم، ما آنها را نابود می‌کنیم، ما از هیچ‌کس نمی‌ترسیم، ما قدرت هسته‌ای هستیم. از نازی‌ها نفرت داریم و تا پایان آنها را از ریشه در می‌آوریم.

وی در خصوص برجام گفت: ما باید مطمئن باشیم که منافع ملی روسیه تامین می‌شود از جمله در چارچوب همکاری دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف، نه فقط در چارچوب برجام. مگر شما نمی‌خواهید که پروژه‌های مشترک ایران و روسیه بلامانع ادامه پیدا کند؟ هم در بازرگانی، تجاری، صنعتی و فنی- نظامی. ایرانی‌ها موافقند؟ درست است؟ ما نمی‌خواهیم که قربانی تحریم‌های غیرقانونی که علیه ما اعمال شده است یک مانع جدی باشد برای ادامه همکاری با کشور دوست.

جاگاریان در مورد عدم به راه افتادن نیروگاه بوشهر می‌گوید: به چند موضوع بستگی دارد. نخست اینکه چند سال پیش بود که آقای صالحی اعتراف کرد که ایران به روسیه بدهی دارد و مبلغش را نمی‌خواهم بگویم، اما مبلغ خیلی زیادی است و در سازمان انرژی اتمی ایران در جریان هستند. بدون بازپرداختن وام خیلی مشکل است.

تروریست های رژیم از سوئد بدون محاکمه به ایران بازگشتند
کارشناس اقتصاد انرژی: روس ها همیشه مانع صادرات گاز ایران به اروپا بودند

1 نظر

  1. فرمودند که ایران یک بدهی خیلی بزرگ به روس ها دارد ، برای همین پروژه ای که با روس ها قرار داد بسته اند عملی نخواهد شد مگر اینکه بدهی پرداخت شود، خوب این چه نوع بدهی است که ملت ایران از آن خبر ندارد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!