مجوز ورود ۳۲۰ هزار متقاضی افغان و عراقی به دانشگاه های ایران

0
69

علیرضا بیگدلی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه رژیم اسلامی حاکم بر ایران روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند به خبرگزاری ایلنا گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال گسترش ظرفیت‌های کنسولی برای افرادی است که قصد تحصیل در ایران را دارند.

بنا بر این خبر، دولت اخیرا مصوباتی داشته که بر اساس آن می‌خواهد “خود را برای ورود ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی و حتی بیش از این” آماده کند. این دانشجویان عمدتا از کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان هستند.

سال گذشته نیز ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی وارد دانشگاه‌های ایران شدند که بیشتر آن‌ها از همین دو کشور بودند. معاون کنسولی وزارت خارجه رژیم این را روندی به سمت “بین‌المللی” کردن دانشگاه‌های ایران و “توسعه فرهنگ جذب دانشجوی خارجی” قلمداد کرد و گفت که دولت به فکر ایجاد امکانات رفاهی برای متقاضیانی است که وارد می‌شوند. 

روزنامه فرهیختگان می‌گوید، جایگاه دانشگاه‌های ایران حتی در “پایگاه استنادی جهان اسلام “(ISC) نیز بدتر شده است. در میان ۱۰ دانشگاه برتر دنیا نه یک دانشگاه ایرانی وجود دارد و نه حتی یک دانشگاه “جهان اسلامی”.

تعداد دانشگاه‌های ایران رشدی ۹.۵ درصدی داشته و از ۶۳ به ۶۹ رسیده است، اما از لحاظ کیفیت، دانشگاه‌های کشور” با شیب تند سقوط همراه بوده‌اند.”

بنا بر گزارش، این هم شامل دانشگاه‌هایی که برای اولین‌بار در ترازوی این موسسه قرار گرفته‌اند می‌شود، مانند علوم پزشکی همدان، علوم پزشکی قزوین، علوم پزشکی اردبیل، خلیج‌فارس، مراغه و قم و هم شامل “۳۵ دانشگاه جامع، ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۱ دانشگاه صنعتی” از کل دانشگاه‌های ایران.

از ۶۹ دانشگاه یادشده جایگاه ۴۱ دانشگاه نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی افت کرده است. تنها ۱۱ دانشگاه یعنی ۱۵ درصد از دانشگاه‌های این کشور توانسته‌اند جایگاه خود در سطح بین‌المللی ارتقاء دهند.

معاون قوه قضاییه: دستگیری ۱۲۵۴ نفر، ۶۰ پارتیزان مسلح در روز انتخابات
زمین‌خواری هزار میلیارد تومانی کاظم صدیقی، امام جمعه تهران

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!