عضو هیات رئیسه خبرگان: مرجعیت شرط انتخاب رهبری نیست

0
110

آیت‌الله محسن محمدی‌اراکی عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سه صدا و سیمای رژیم روی آنتن رفت، مرجعیت را شرط رهبری جامعه در قانون اساسی ندانست و گفت: آنچه شرط است واجد شرایط رهبری بودن است که شرایط رهبری مرجعیت نیست بلکه فقاهت، عدالت و توانایی رهبری یعنی مدیر و مدبر بودن و داشتن شرایط مدیریت و رهبری است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: اصولاً مرجعیت با صلاحیت مرجعیت، دو مقوله متفاوت است. گاهی اوقات صلاحیت مرجعیت وجود دارد، اما به دلایلی خود را در میدان مرجعیت مطرح نکردند. اکنون در حوزه علمیه قم ممکن است تعداد زیادی وجود داشته باشند که واجد شرایط مرجعیت هستند، اما پیش‌قدم نمی‌شوند. بنابراین ممکن است فردی دارای صلاحیت مرجعیت باشد اما مرجع تقلید نباشد و یا برعکس.

وی درباره معیار انتخاب رهبر برای یک جامعه توسط مجلس خبرگان نیز، یادآور شد: باید سوابق آن شخص اثبات کند که فرد مورد نظر در مسائل مدیریتی، سیاسی و… کشور نقش اساسی و مهمی داشته و توانایی مدیریت و مقابله با این موضوعات را دارد و سپس براساس این سوابق امتیاز لازم به فرد داده می‌شود؛ در قانون اساسی به غیر ایرانی بودن نامزدهای انتخاباتی برای انتخاب رهبر مطلبی ذکر نشده، بنابراین نمی‌توان گفت که یک غیرایرانی نیز می‌تواند به عنوان رهبر توسط مجلس خبرگان انتخاب شود و این امر تقریبا غیرممکن است.

آیت الله محمدی‌اراکی در مورد انتخابات خبرگان گفت: برای انتخابات هم باید بگویم در برخی از امتحانات مجلس خبرگان افرادی امتیاز نمی‌آورند که خود ما هم تعجب می‌کنیم، چون فقط تأیید مراجع برای انتخاب افراد کافی نیست و موفقیت در آزمون خبرگان مهم است.

تعدادی از عاملان رژیم اسلامی حاکم بر ایران برای ترور سیاستمدار اسپانیایی دستگیر شدند
خشونت سیستماتیک حماس علیه زنان اسراییلی در هفتم اکتبر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!