جلسه بی سابقه در دانشگاه تهران و وحشت تمام طیف ‌های رژیم

0
40

در هفته دوم از شروع انقلاب مردم ایران، دانشگاه تهران جلسه‌ای کم سابقه برگزار کرد و اساتید دانشکده‌های مختلف درباره وضعیت جاری و مخالفت گسترده با سیاست‌های رژیم اسلامی حاکم بر ایران از جمله حجاب اجباری، دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

محمدجواد ظریف، غلامعلی حداد عادل، علی طیب نیا وزیر پیشین اقتصاد و شمار دیگری از استادان دانشگاه که اغلب دارای سمت‌های مهمی بوده یا هستند، در این جلسه حاضر بوده‌اند.

شبکه دانشگاه تهران ویدئوی کوتاهی از این جلسه را منتشر کرده است. به غیر از محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران که از بازداشت دانشجویان تلویحا دفاع می‌کند، دیگران در این ویدئو از شیوه فعلی اداره کشور انتقاد کردند و سرکوب اعتراضات را بی‌فایده خواندند.

این جلسه مربوط به روز یکشنبه دهم مهر ماه است اما ویدئوی آن تازه منتشر شده است. در شامگاه همانروز، ماموران سرکوبگر با حمله به دانشجویان معترض در دانشگاه صنعتی شریف، با شدتی کم‌سابقه آنها را هدف ضرب و جرح قرار دادند و شماری از آنها را دستگیر کردند.

در این جلسه که ظاهرا پیش از حمله سرکوبگران به دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده، لعیا جنیدی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و معاون حقوقی رئیس جمهور در زمان حسن روحانی، خواستار آزادی فوری دانشجویان از جمله دانشجویان دانشگاه تهران شد و به رئیس دانشگاه تهران گفت: «از هر اختیاری که دارید استفاده کنید که دانشجویان یک ساعت هم در بازداشت نمانند.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق و از اعضای هیات علمی دانشکده مطالعات جهان گفت «مردمی داریم که جلوی حرف نادرست مقاومت می‌کنند» و «تصور اینکه بتوان مردم را با خشونت حفظ کرد تصوری است که خداوند به پیامبر می‌فرماید تو هم نمی‌توانی».

مهدی سنایی سفیر سابق رژیم در مسکو، داماد وزیر اطلاعات پیشین و عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان نیز از «افزایش بی اعتمادی به حکومت و ناامیدی از کارایی سیستم» گفت: «مشکلات خیلی عیان که جلوی چشم مردم است، حل و فصل نمی‌شوند».

غلامعلی حداد عادل از اقوام خامنه‌ای (پدر زن مجتبی خامنه‌ای) و از اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی گفت جامعه به شدت به سوی دو قطبی شدن پیش می‌رود و «عده‌ای حزب‌اللهی محض و عده‌ای صددرصد مخالف آنها هستند». او خواستار بازگشت «عقلانیت» به موافقان حکومت شد.

پیروز حناچی شهردار سابق تهران و عضو هیأت علمی دانشکده معماری در این جلسه گفت: «نگاهی در کشور وجود دارد که همه مسائل را امنیتی کرده است که بزرگترین سم برای کشور است.»

تقی آزاد ارمکی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی هم گفت: «وقتی مداح‌ها در این کشور حاکمند، چرا نباید سلبریتی‌ها نقش‌آفرین باشند؟»

صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی هم گفت: «ما حکومتی داریم که هیچ نهاد مستقلی نمی‌خواهد، نه دانشگاه مستقل می‌خواهد، نه مجلس مستقل، نه مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقل، نه شورای نگهبان مستقل، هیچ نهاد مستقلی نمی‌خواهد، این را باید به شکلی سامان داد.»

الهه کولائی دیگر عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم گفت: «حکومتی که با سیاست‌های نادرست سرمایه اجتماعی‌اش را از بین ببرد یا آن را به شدت تحلیل ببرد، قادر به کنترل بحران‌ها نیست.»

علی طیب‌نیا عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و وزیر پیشین اقتصاد رژیم هم گفت: «از کسی که آینده روشنی ندارد، چیزی ندارد که از دست بدهد نباید انتظار بیشتری داشت» و «عجیب نیست» معترضان که بیشتر از نسل جوان هستند، «نتوانند تصویر روشنی از آینده خودشان را درک کنند».

کاخ سفید: آمریکا هزینه های بیشتری بر رژیم اسلامی حاکم بر ایران تحمیل خواهد کرد
کودکان فقیر را با دادن چند کیسه آذوقه برای سرکوب فراخوانده‌اند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!