معاون دفتر خامنه‌ای: مردم زیاد نان می‌خورند

0
73

رسول سنائی‌راد، سردار سپاه و معاون دفتر عقیدتی-سیاسی فرمانده کل قوا در سرمقاله روز شنبه ۱۷ اردیبهشت روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران از تصمیم دولت ابراهیم رئیسی برای گران گردن نان و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی دفاع کرد و گفت سرانه مصرف نان مردم ایران بالا است و با اجرای نرخ‌گذاری جدید مصرف نان ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

او در بخشی از این سرمقاله مدعی شده است که سرانه مصرف نان در ایران دو برابر متوسط جهانی است و همین زیاد مصرف کردن نان باعث شده که رژیم مجبور شود از خارج از کشور گندم وارد کند: «سرانه مصرف ماهانه افراد باید حدود ۷ تا ۵/۷ کیلو آرد باشد، به هر فرد ایرانی حدود ۱۴ کیلو آرد دولتی اختصاص می‌یابد. به عبارتی درحالی که می‌توان با مصرف درست و بهینه‌سازی تولید از همان محل تولید گندم در داخل، جوابگوی نان مصرفی کشور بود، اما ناچار سالانه مقادیر زیادی گندم به کشور وارد می‌شود.»

معاون دفتر علی خامنه‌ای در بخش دیگری از این مطلب اقدامات دولت رئیسی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گران کردن کالا‌ و غذا را نشانه «تعهد و مسئولیت‌شناسی» او دانست و گفت که افرادی که پیش از او زمام امور را در دست داشتند به دلیل ترس از قضاوت افکار عمومی و نیازشان به رای مردم دست به این کارها نمی‌زدند: «از جمله مسائل اساسی کشور ما، انباشت مشکلات و مسائلی است که یا به موقع تشخیص داده نشده یا در صورت تشخیص جرئت و اراده‌ای برای حل آن نبوده و به جای تعهد و مسئولیت شناسی برای حل آن کتمان یا به آینده موکول شده است. چنین پدیده‌ای هرگاه با قضاوت افکار عمومی نسبت به کارگزاران و دولتمردان پیوند خورده و به‌ویژه بر رأی سیاسی مردم اثرگذار بوده به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است. مسئله حذف ارز ترجیحی یا دولتی و ارائه کالا‌ها و خدمات یارانه‌ای در رأس چنین مسائلی قرار دارد.»

سردار سنائی راد در بخش دیگری از مطلبش نوشته است که «پرداخت ارز ترجیحی و اقلام یارانه‌ای»، سبب تشکیل «باند‌های مافیایی» شده است. ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی پس از خروج آمریکا از برجام و وقوع شوک ارزی تصویب شد و قرار بود کالاهای اساسی را از گزند تغییر قیمت دلار برهاند.

حسن روحانی در سال پایانی دولتش و ابراهیم رئیسی در ۹ ماه گذشته بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که دولت مدت‌ها است که بی آنکه به صورت رسمی اعلام کند، ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از کالاهای اساسی را قطع کرده است. از جمله بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو در فروردین ماه امسال گفت که دولت ابراهیم رئیسی ۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات دارو در سال ۱۴۰۰ را تخصیص نداده است و به همین دلیل بسیاری از داروها در بازار ایران کمیاب یا به شدت گران شده است.

در دو سال گذشته قیمت برنج، گوشت، حبوبات، روغن، لوازم بهداشتی و لبنیات تا ۳۰۰ درصد رشد داشته است این در حالی است که دولت می‌گوید به این کالاها ارز ترجیحی احتصاص داده است. مشخص نیست که اگر ارز ترجیحی به شرکت‌های وابسته به کانون‌های قدرت در جمهوری اسلامی برای واردات این کالاها اختصاص یافته چرا این اقلام با قیمت دلار آزاد در بازار به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد. بخش عمده‌ای از شرکت‌های ورادکننده نهاده‌ّای دامی، گوشت، برنج و حبوبات از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان یا هلدینگ‌های اقتصادی سپاه پاسدارن است که همگی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی هستند.

معاون دفتر علی خامنه‌ای بدون آنکه نامی از نقش شرکت‌های عمدتا وابسته به دفتر خامنه ای در سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی نام ببرد مدعی شده است که مردم ایران به دلیل آنکه گندم ارزان در اختیارشان قرار داده شده در تولید و مصرف نان مراقبت ندارند: «مصرف بالا و ضایعات خسارت‌بار نان تهیه شده با آرد دولتی که به دلیل ارزانی هم اضافه بر مصرف خریداری می‌شود و هم به دلیل غیررقابتی بودن، در پخت آن استاندارد‌ها رعایت نمی‌شود و حدود یک‌سوم نان تولیدی هدر می‌رود.»

سردار پاسدار سنائی راد مدعی شد که با گران کردن نان، مصرف آن ۵۰ درصد کم می‌شود و دولت هم می‌تواند مقداری یارانه به مردم بدهد: « با واقعی کردن مصرف، حدود ۵۰ درصد از مصرف آرد و گندم دولتی کاسته خواهد شد که می‌تواند صرفه‌جویی ناشی از یارانه را، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان رقم بزند. با اختصاص یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی بر هر مصرف‌کننده ایرانی، هم فشار ناشی از واقعی شدن قیمت جبران می‌شود و هم دست مصرف‌کننده برای انتخاب نان و کیفی مصرف کردن آن، باز می‌شود.»

در این سرمقاله به موضوع وضعیت مهاجران عمدتا افغان در ایران هم توجه شده و آن‌ها هم بخشی از مشکل خوانده شده‌اند. معاون دفتر علی خامنه‌ای مدعی شده است که ۱۰ میلیون مهاجر در ایران زندگی می‌کند و مقام‌های رژیم اسلامی حاکم بر ایران متفق‌القولند که آن‌ها نباید از نان دولتی استفاده کنند. چنین اظهارنظری فارغ از نادرست بودن اطلاعاتش در مورد جمعیت مهاجران می‌تواند شرایط را به ویژه برای مهاجران افغان دشوارتر از قبل هم بکند.

شکایت برادر داماد رئیسی از مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار
سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به تهران؛ خامنه ای: اعتبار سوریه بیش از گذشته شده است

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!