سید جلال ساداتیان: کشته شدن نیروهای ایرانی در سوریه را باید از چشم روسیه دید

0
48

به گزارش خبرگزاری کنگره ملی ایرانیان، سید جلال ساداتیان، دیپلمات سابق رژیم حاکم بر ایران در مصاحبه در مورد نقش اسرائیل در احیای برجام گفته است: اسرائیل همه تلاشش را به کار برده نگذارد این توافق حاصل شود…در این چند وقتی که اسرائیل حملاتی را علیه مواضع ایران داشت و منجر به از بین رفتن مقداری امکانات و شهادت تعدادی از نیروهای ایرانی در آنجا شد، باید همه را از چشم روسیه دید.

ساداتیان در این مصاحبه تاکید کرد: «بر اساس نوع تهدیداتی که اسرائیل از ناحیه ایران حس می کند، به اعراب نزدیک شده و نمونه آن طرح ابراهیم که به امارات و بحرین نزدیک شده و در مورد عربستان هم خیلی علنی نشده ولی بالأخره با عربستان هم رفت و آمدهایی را داشته است. از سوی دیگر به ترمیم روابط خودش با ترکیه پرداخته و با روسیه هم که مدت ها است نرد عشق می بازد و روابط خوبی داشته؛ به گونه ای که از ناحیه روسیه فشارهایی به ایران وارد شد که به مرزهای اسرائیل در سوریه نزدیک نشود و حتی اینکه باید سوریه را ترک کند. البته این دو جنبه داشت؛ هم بحث اینکه پایگاه سوریه کاملا در اختیار روسیه باشد و دو اینکه امنیت خاطری هم به رژیم صهیونیستی داده شد».

این دیپلمات سابق در اظهار نظری جنجالی افزوده: «حتی در این چند وقتی که رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه مواضع ایران داشت و منجر به از بین رفتن مقداری امکانات و شهادت تعدادی از نیروهای ایرانی در آنجا شد، باید همه را از چشم روسیه دید. حال اینکه خود روسیه با ماجرای اوکراین درگیر شده که بدترین و مشکل ترین مواضع را اسرائیل در این رابطه داشته و دارد. برای اینکه اسرائیل باید از آقای زلنسکی یهودی حمایت می کرد و از این طرف هم نیاز به حمایت های روسیه داشته و می بینیم که آقای بنت به مسکو می رود تا بلکه بتواند این ماجرا را به شکلی حل و فصل کند.

ساداتیان در ادامه از تلاش های اسرائیل برای توقف گفتگوهای برجامی می گوید: «می بینیم مواضعی که اتفاق می افتد و اتخاذ می شود، هر کدام به نوعی گاهی در تضاد و گاهی کاملا در راستا، ولی در مجموع اسرائیل دنبال این هست که بتواند امنیت خودش را افزایش دهد، محاصره ایران را تکمیل تر کند، اطراف ایران را تحت فشار قرار بدهد و به خصوص اعراب را به سمت و سوی خودش بکشد که تا آنجایی که می توانند فشار را افزایش بدهند که برجام به سرانجام نرسد و توافقی حاصل نشود. برای اینکه اگر ارتباط ایران با آمریکا برقرار شود و ایران بتواند در روابط خارجی خودش توازنی را برقرار کند، طبیعی است که باعث رشد و توسعه بیشتر در ایران خواهد شد؛ و دسترسی ایران به بازارهای بین المللی و امکانات مالی که جذب می کند، به قدرتمندی بیشتر ایران منتهی خواهد شد. اسرائیل همه اینها را برای خودش خطر تلقی می کند».

وام یک میلیارد دلاری ژاپن، بریتانیا و آمریکا به کویت برای افزایش نفت
رویترز: مشارکت اسرائیل در طرح انتقال گاز کردستان عراق دلیل اصلی حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل بود

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!