سفیر سابق رژیم در شوروی: حمله روسیه به اوکراین اشتباه استراتژیک پوتین بود

0
72

ناصر نوبری سفیر اسبق رژیم اسلامی حاکم بر ایران در برنامه جهان آرا گفت: پوتین اشتباهی استراتژیک کرد و تفکر همگرایی اروپا و روسیه را از بین برد. امروزه حتی سمپادهای روسیه در اروپا هم در حمایت از اوکراین همصدا شده‌اند.

وی در خصوص موضع دولت آمریکا گفت: عقیده دارم بایدن از روی ضعف، با خط لوله نورد استریم ۲ موافقت نکرد وگرنه انقدر سخت نمی ایستاد تا روسیه به اوکراین حمله کند. منظور از ایستادن سخت، کوتاه نیومدن از توسعه ناتو به اوکراین است. استراتژی اروپا این بوده که باید از آمریکا مستقل شوند، این اندیشه بین متفکران اروپایی به خصوص در آلمان توسعه یافت بنابراین از توسعه رابطه اقتصادی با روسیه حمایت کردند.

وی تاکید کرد: خط لوله گازی نورد استریم ۲ ظاهرا یک طرح اقتصادی اما در واقع طرحی استراتژیک بود در واقع سمبل تفکر عادی‌سازی و اعتماد اروپا و آلمان با روسیه محسوب میشد. آمریکا همه توان خود را گذاشت تا این پروژه شکل نگیرد ولی مرکل در مقابل ایالات متحده ایستاد.

نوبری در ادامه گفت: با بحران اوکراین حضور آمریکا در اروپا برای ۳۰ سال دیگر بیمه شد و مسائلی مانند تورم ناشی از افزایش قیمت نفت و انرژی در ایالات متحده، مانع از این کار که به نفع حاکمیت آمریکا بوده نشده است.

نارنجک پوتین زیر میز برجام؛ روسیه از آمریکا تضمین کتبی میخواهد
ولادمیر زلنسکی، ایلان ماسک را به اوکراین دعوت کرد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!