استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد: میخواهیم به ۱۴۰۰ سال قبل برگردیم

2
76

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن موسوی مهر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد می گوید: قواعد فقه و اصول مانند پزشکی نیست که هرچه پیشرفت کنیم قواعد آن به روز شود. ما چون می خواهیم به هزار و چهارصد سال قبل برسیم، هرچه قواعد اصیلی را که از اهل بیت گرفته ایم حفظ کنیم مناسب تر است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد در پاسخ به لزوم تغییر در کتب آموزشی حوزه علمیه معتقد است با مهارت محور کردن شیوه آموزش می توان کتابهای موجود را نیز حفظ کرد و بر کیفیت آموزشی حوزه های علمیه افزود.

وی می گوید: قواعد ما نمی تواند به‌روز باشد. قواعد فقه و اصول مانند پزشکی نیست که هرچه پیشرفت کنیم قواعد آن به روز شود. ما چون می خواهیم به هزار و چهارصد سال قبل برسیم، هرچه قواعد اصیلی را که از اهل بیت گرفته ایم حفظ کنیم مناسب تر است. ما در حوزه شهرت و حوزه اجتماع به آنچه قدماء گفته اند توجه داریم، در توثیقات رجالی به آنچه که قدماء گفته اند توجه داریم، البته این بدان معنا نیست که اگر طرق عقلایی وجود داشته و مغفول مانده را مغفول بگذاریم. ما در فقه و اصول نمی توانیم مطلب جدیدی را اضافه کنیم. قواعد، قواعد قدیم است و مسائل جدید شاید پیش روی ما قرار بگیرد. فقه ما همان فقه جواهری است. ما با دو مساله روبرو هستیم؛ یکی فهم قواعد و یکی تطبیق قواعد. نقصی که به حوزه وارد است، کم بودن کارهای تطبیقی است. ما باید طلاب را برای کار تطبیقی آماده کرد.

نفتکش حامل نیم میلیون بشکه نفت ایران در نزدیکی چین آتش گرفت
۲۵۰ نماینده مجلس رژیم: بدون اخذ تضمین، توافق نکنید

2 نظرات

  1. همیشه همین بوده تازگی نداره جمهوری فاشیسم اسلامی بجای پیشرفت ، پس رفت میکند؛ و این یک فاجعه ای ننگ آور است برای ایران و ایرانی .
    پاینده باد ایران ، جاوید شاه

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!