اقتصاد آنلاین حضور ۵۰۰۰ نیروی نظامی چینی را در ایران تایید کرد

0
77

روزنامه «اقتصادآنلاین»، چهارشنبه ۱۴ فوریه، گزارش داد که چین قرار است به منظور «تامین امنیت و حفاظت از کارگران چینی در ایران» ۵۰۰۰ نیروی امنیتی به ایران اعزام کند. این خبر ساعتی بعد از روی این سایت حذف شد. پیشتر خبرگزاری کنگره ملی ایرانیان خبر حضور ۵۰۰۰ نیروی نظامی چینی را در ایران منتشر کرده بود.

به گفته این روزنامه، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اعلام این خبر به صراحت گفته که این موضوعات نگرانی‌هایی را در مورد نحوه اجرای مفاد سند همکاری ۲۵ سالهٔ ایران و چین ایجاد کرده است.

او به این نکته نیز اشاره کرده که چینی‌ها قصد دارند پرداخت‌های مرتبط با پروژه‌های حوزه نفت و گاز ایران را تا دو سال به تعویق بیندازند؛ و تاکید کرده فعالان اقتصادی نگرانند که اجرای پروژه‌های حوزه نفت و گاز از سوی چینی‌ها در ایران در قالب این قرارداد٬ «سرنوشتی نامعلوم» برای توسعه ایران رقم بزند.

فریال مستوفی، رئیس مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران نیز در این باره به «اقتصادآنلاین» می‌گوید: «بر اساس گزارشی که مجله پترولیوم چاپ بریتانیا٬‌ عنوان شده که برای اجرای برخی از مفاد این قرارداد در حوزه نفت و گاز٬‌ پروژه‌ها بدون برگزاری مناقصه و شفاف‌سازی لازم طراحی شده‌اند‌.»

مستوفی می‌افزاید: «ضمن اینکه بر اساس گزارش این نشریه٬‌ قرار بر این است که پنج‌هزار نیروی امنیتی چینی برای حفاظت از کارگران چینی به ایران بیایند، که به نظر می‌رسد این گمانه‌زنی‌ها به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات رسمی صورت می‌گیرد.»

رئیس مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که اتاق بازرگانی تهران از نهادهای مختلف درخواست کرده تا مفاد این قرارداد را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، اما تا این لحظه این درخواست از سوی هیچ یک از نهادها اجابت نشده است.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین که تحت عنوان «برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک» در تیر ۹۹ بین تهران و پکن به امضا رسیده بود، انتقادهای زیادی به همراه داشت. مفاد و جزئیات این قرارداد تاکنون به صورت عمومی منتشر نشده است.

پیشتر مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت رژیم، درباره سند همکاری ایران و چین گفته بود چیزی که تاکنون رویت شده این است که به‌جای «قرارداد» عنوان «سند» روی آن گذاشته‌ شده که «یک واژه مبهمی در ادبیات حقوقی است».

محمد مخبر، معاون اول رئیسی هم دوشنبه ۱۳ دی، از امضا و ابلاغ گشایش کنسولگری چین در بندرعباس با موافقت هیئت دولت خبر داد. اقدامی که کارشناسان بر این عقیده‌اند، در راستای گسترش نفوذ چین در منطقه و قرارداد همکاری ۲۵ ساله با ایران است.

حمله موشکی اسرائیل به پایگاه رژیم اسلامی حاکم بر ایران در سوریه
خامنه ای: به سپاه و شهید بزرگ، سلیمانی تهمت میزنند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!