سفیر سابق ایران در چین: ۵ تا ۶ هزار چینی در ایران زندگی می کنند/چین به دنبال افزایش سهم خود از مکران است

0
48

محمدحسین ملائک در مورد تاسیس کنسولگری چین در بندرعباس اظهار کرد: بر اساس کنوانسیون وین که مربوط به روابط دیپلماتیک است، کشورها حق دارند دفاتر معادلی در دیگر کشورها داشته باشند. یعنی اگر یک کشور در کشور دیگری سفارت یا سرکنسولگری داشته باشد، کشور مقابل هم می‌تواند سفارت یا کنسولگری داشته باشد. در واقع تعداد کنسولگری‌های ما در چین به سه عدد می‌رسد بنابراین چین طبق کنوانسیون روابط دیپلماتیک حق دارد سه کنسولگری از ایران بگیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه روابط دو کشور افزایش زیادی داشته و ما پروژه‌های زیادی برای چینی‌ها تعریف کرده‌ایم و در ایران حضور دارند، تعداد چینی‌ها در ایران بین ۵ تا ۶ هزار نفر است، بنابراین برای مسائل و مشکلاتی که با آنها روبرو می‌شوند، نیاز به کنسولگری دارند. احتمالا کنسولگری تهران کفاف این تعداد را نداده و به همین علت درخواست یک کنسولگری دیگر را هم داده‌اند.

سفیر سابق رژیم حاکم بر ایران در چین گفت: بندرعباس مهم‌ترین هاب رفت‌وآمد دریایی کشور محسوب می‌شود و همه کشتی‌هایی که از چین می‌آیند یا به این کشور می‌روند، حتما در بندرعباس لنگر می‌گیرند. بنابراین برای رتق و فتق امور آنها این کنسولگری ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: چینی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که بتوانند سهم بزرگی در توسعه مکران داشته باشند، برای این کار تعداد زیادی از شرکت‌های چینی باید در آنجا مستقر شوند. علاوه بر این فعالیت‌هایی در چابهار نیز دارند. این هم نیاز به یک کنسولگری دارد تا از این اتباع چینی حمایت کند. بنابراین این موضوع یک اقدام تکنیکی پیش‌بینی شده و درست است.

ماهواره بر سیمرغ به جای فضا، در روستای شهردراز، ایرانشهر سقوط کرد
خامنه ای هم به جشن کتلت مذگان پیوست

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!