هشت بانک ایرانی در معرض انحلال قرار دارند

0
281

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در یک همایش اقتصادی اعلام کرد که برنامه اصلاحی هشت بانک در سال آینده ابلاغ شده و «اگر اصلاح نشوند، به سمت انحلال و ادغام خواهیم رفت.»

به گفته این مقام مسئول سالم سازی ترازنامه بانک‌ها در دستور کار است و انحلال سه موسسه اعتباری با کمترین هزینه و مشکلی، اجرایی شده است. 

نکته مهم در اظهارات فرزین تعداد بانک‌های ناتراز و اعلام نشدن اسامی آنها است. وب‌سایت «فردای اقتصاد» اما پیش‌تر و در پی داغ شدن این موضوع در ۱۶ اردیبهشت ماه در گزارشی نوشته بود که هر چند که مستقیما از این بانک‌ها نام برده نمی‌شود، اما با استفاده از معیارهایی مانند «نسبت کفایت سرمایه» و «زیان انباشته» می‌توان تا حدودی پی برد که کدام بانک‌ها وضعیت مناسبی ندارند.

این وب‌سایت تحلیلی در حوزه اقتصاد، اعلام کرده بود که بر اساس آخرین آمار، ۱۰ بانک دارای نسبت کفایت سرمایه منفی هستند که در این بین، بانک‌های «سرمایه» و «آینده»، با اختلاف بالایی از بقیه وضعیت بدتری دارند. 

در این گزارش بانک‌های «دی» و «ایران‌زمین» در رتبه‌های سوم و چهارم معرفی شده بودند.

وب‌سایت «فردای اقتصاد» از بانک‌های «شهر»، «ملی»، «پارسیان» و «ملل» به‌ عنوان ۴ بانک دیگر از ۸ بانک ناتراز در معرض انحلال و ادغام نام برده است. 

بانک مرکزی در مرداد ماه امسال در اولین اقدام در این زمینه واگذاری حق رای ۶۰ درصد از سهام بانک «آینده» به وزارت اقتصاد را انجام داد و اعلام کرد که مرحله بعدی ادامه همین برنامه برای دیگر بانک‌ها با شرایط مشابه خواهد بود.

بانک «آینده» از آن نظر در اقتصاد ایران اهمیت دارد که مالک آن بنا بر روایت‌های منتشر شده به حلقه‌های پرنفوذ سیاسی و نظامی در حکومت ایران نزدیک است و یکی از ابزارهای تامین مالی این بخش از حاکمیت بشمار می‌آید. 

یکی از تخلفات این بانک پرداخت تسهیلات نزدیک به ۸۰ درصد سرمایه خود است که بخش عمده این تسهیلات به پروژه «ایران‌مال» بوده است. ایران‌مال که توسط خانواده انصاری به عنوان سهامداران اصلی بانک ساخته شد در فرآیندی به عنوان دارایی بانک معرفی شد تا کسری و زیان وارده به بانک بواسطه تورم و افزایش ارزش این مجموعه عظیم جبران شود.

عضو مجلس خبرگان: امیدواریم ظهور مهدی نزدیک باشد تا برای خامنه ای جانشین انتخاب نشود
روزنامه جمهوری اسلامی: پوتین یک افسر کا‌ گ ‌ب می‌باشد که بارها مخالفان خود را کشته است

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!