مهدی پازوکی، اقتصاددان: پول صندوق توسعه ملی توسط نهادهای نظامی صرف شده است

0
95

مهدی پازوکی اقتصاددان با انتقاد به وضعیت خالی بودن صندوق توسعه ملی که اخیرا خبر آن منتشر شده و اعلام شده که موجودی فعلی این صندوق ۱۰ میلیارد دلاراست، می‌گوید: دولت رئیسی که روی کار آمد باید همان ابتدا اعلام می‌کرد که منابعش چیست و چه میزان وام را به چه کسانی داده اند. طبق قانون صندوق فقط حق دارد به بخش خصوصی وام دهد.

این اقتصاددان ادامه داد: دولت هرکجا که کم آورده دست کرده و از این صندوق برداشت کرده است. مثلا ۵۰۰ میلیارد دلار را به نام آب روستایی از این صندوق برداشت کرده اند اما مشخص نشد کدام روستاها ؟ خب اعلام کنید کدام روستاها بوده است؟ چرا اعلام نمی‌کنند که چه کسانی این وام ها را گرفته اند؟ من که نگرفتم، یکسری علاف این وام ها راگرفته اند و پس هم نمی‌دهند. فلسفه این صندوق این است که بخش خصوصی را فعال کند که در زمینه های تولیدی وام بگیرد و وام را پرداخت کند و ضمانت لازم را بدهند. خب حالا که پس نمی‌دهند ضمانت ها را بگذارید و پول دولت را دربیاورید، در این میان یکی این ها را خورده است و نمیدانیم چه فرد یا افرادی هستند. چرا تضمین ها را مصادره نمی‌کنید؟ آیا تضمین ها الکی بوده است؟ چرا افراد کارشناس ارزیاب را محاکمه نمی‌کنید؟ متاسفانه بسیاری از این پولها را به شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی و وابسته به نهادهای نظامی داده اند.

پازوکی با بیان اینکه این رویه عامل فساد در کشور است، گفت: پولی که قرار است صرف گسترش تولید شود، نباید صرف تجارت شود. اخیرا دیدم اعضای عامل صندوق می‌گویند که نمایندگان به ما فشار می‌اورند، خب بیخود که فشار می‌آورند.

وی ادامه داد: صندوق باید یک دفتر کوچکی در سازمان برنامه باشد و زیر نظر این سازمان باشد. اجاره همین دفترصندوق توسعه ملی درخیابان گاندی چندمیلیارد است؟ بروند از دنیا یاد بگیرند. دبیرخانه صندوق با ۵ نفر اداره می‌شود و اگر نمی‌توانند شخصا می‌توانم با پنج نفر این صندوق را مدیریت کنم و هر روز هم گزارش عملکرد را روی سایت بگذارم تا مردم ایران در جریان امور قرار داشته باشند که چقدر ورودی و چقدر خروجی و دست چه کسانی است. اما اکنون این صندوق با کلی خدم و حشم اداره می‌شود.

حمله پارتیزان ها به پایگاه فراجا تنکابن با نارنجک دستی
افشای یک پایگاه پهپادی سپاه پاسداران در اطراف شیراز

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!