مدیرعامل صندوق توسعه ملی از خالی بودن این صندوق خبر داد

0
100

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی می‌گوید که از ذخایر ۱۵۰ میلیارد دلاری این صندوق حدود ۱۰۰ میلیارد توسط دولت‌های مختلف برداشت شده و حدود ۴۰ میلیارد نیز تسهیلات پرداخت شده است.

مهدی غضنفری روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت به چالش بازگرداندن وام‌های صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت:« برخی پروژه‌های نفت و گاز به رغم رسیدن به مرحله بهره‌برداری، از بازپرداخت منابع صندوق اجتناب می‌کنند. وقتی نیروگاهی، انرژی را به قیمت پایین می‌فروشد نمی‌تواند منابع را برگرداند.»

وی اضافه کرد: «در حالی که متوسط نرخ بازده (سالانه) حدود ۶ درصد بوده، متوسط نرخ بازگشت سرمایه برای صندوق توسعه ملی صفر بوده است که نشان می‌دهد بعد از ۱۰ سال در عمل صندوق کوچک شده است و اگر مسیر استهلاک منابع ادامه یابد، صندوق به طور کامل از بین می‌رود.»

صندوق توسعه ملی در سال ۸۹ ایجاد شد و هدف از آن، ذخیره بخشی از درآمدهای صادرات نفت ایران برای ارائه وام به بخش خصوصی برای توسعه آن بود.

بر اساس آمارهای رسمی، صندوق مشابهی که در قطر و عربستان ایجاد شده، به ترتیب ۴۵۰ میلیارد دلار و ۶۰۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارند و این رقم برای نروژ ۱.۲ تریلیون دلار است.

نامه قانونگذاران آمریکایی به چهار کشور برای اقدام علیه سپاه پاسداران
کنگره آمریکا: بایدن‌ها ۱۰میلیون دلار از چین و دیگر منابع خارجی دریافت کرده‌اند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!