احمد مسعود: چین می‌خواهد از طریق افغانستان به خاورمیانه نفوذ کند و آمریکا را به چالش بکشد

0

‏احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان، در گفتگو با نشریه فارن ‌پالسی گفته است: «افغانستان سال‌هاست که به یک میدان جنگ نیابتی میان پاکستان، هند، چین، عربستان سعودی، رژیم اسلامی حاکم بر ایران و آمریکا تبدیل شده است.»

وی در این مصاحبه اختصاصی تاکید میکند: «خط‌ کشی و صف‌ بندی‌ها در چند سال اخیر رخ داده است. دولت (اشرف غنی) بسیاری از کشورهای منطقه را به سمت طالبان سوق داد. از لفاظی‌های قومی-ناسیونالیستی گرفته تا سیاست‌های مربوط به آب، همسایگان ما را تحریک کرد و به دشمنی واداشت – و این موضوع باعث شد آنها به طالبان نزدیک شوند.
‏یکی دیگر از دلایل نزدیک شدن آنها به طالبان، حضور آمریکا در افغانستان بود، و اینکه آنها می‌توانستند با حمایت از شورشیان به ایالات متحده و ناتو آسیب برسانند».

احمد مسعود در خصوص حمایت چین از طالبان گفته است: «چین به طالبان به چشم یک متعادل ‌کننده می‌نگرد، و افغانستان را کشوری به عنوان یک پل برای یک ارتباط آسان با ایران برمی‌شمارد. پکن معتقد است در صورت ارتباط به ایران از طریق افغانستان می‌تواند در خاورمیانه و شمال آفریقا نفوذ داشته باشد، و واشنگتن را به چالش بکشد. به همین دلیل، آنها مایل هستند طالبان را به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند».

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Exit mobile version