توافق جامع همکاری بین رژیم ملاها و ‌روسیه تعلیق شد

0

یک مقام وزارت خارجه روسیه می‌گوید «توافقنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه» به‌طور موقت به حالت تعلیق در آمده، اما سفیر رژیم اسلامی در مسکو این خبر را «کذب» خوانده است.

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد به نقل از ضمیر کابُلوف، مقام وزارت خارجه روسیه، گزارش داد که توافقنامه جدید بین مسکو و تهران در مورد همکاری جامع «به‌دلیل مشکلاتی که شرکای ایرانی با آن مواجه هستند»، به‌طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.

او افزود که «این یک تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است… این فرایند به‌دلیل مشکلاتی که شرکای ایرانی ما دارند متوقف شده است».

کابولوف که نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه این کشور است، در مصاحبه دیگری با خبرگزاری روسی «تاس» در توضیح بیشتری گفت که کار روی توافق جامع بین روسیه و رژیم اسلامی حاکم بر ایران به‌دلیل درگیر بودن تهران برای انتخابات ریاست‌جمهوری به حالت تعلیق درآمده است.

او اظهار داشت: «ما با در نظر گرفتن آخرین اصلاحات طرف ایرانی که در آغاز سال دریافت شد، پیشنهادهای متقابل خود را ارائه کرده‌ایم که در اختیار طرف ایرانی است. اما از آن‌جا که رهبری ایران در حال حاضر مشغول آماده شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری است، منتظریم تا آن‌ها این روند را تکمیل کنند».

کار بر روی یک «توافق بزرگ» جدید بین مسکو و تهران در سپتامبر ۲۰۲۲ در جریان دیدار ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی اعلام شد.

ابراهیم رئیسی ۲۴ شهریور ماه در دیدار با پوتین گفته بود که قرارداد بزرگ جدید بین رژیم اسلامی حاکم بر ایران و روسیه منجر به «صعود روابط دوجانبه» می‌شود. وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری نیز در گزارشی از این سفر در همان روز نوشت که هفته آینده یک هیات بزرگ از نمایندگان تجاری روسیه شامل ۸۰ شرکت عازم تهران می‌شوند.

وب‌سایت «تجارت نیوز» در پنجم دی‌ماه سال ۲۷۰۰ و با مطرح شدن مذاکرات دو کشور برای توافق ۲۰ ساله نوشت که منافع اقتصادی روسیه از نزدیکی به رژیم اسلامی حاکم بر ایران هم تا حدی روشن هستند. به نوشته این وب‌سایت اقتصادی در جریان اکتشاف «میدان گازی چالوس» گفته می‌شد این میدان ایران را به جایگاه نخست در زمینه منابع گاز طبیعی در جهان ارتقا داده است پس روس‌ها پا پیش گذاشتند و قول صادرات از این میدان گازی به اروپا را دادند تا به اصطلاح، «شیر صادرات» گاز ایران به اروپا دست خودشان باشد.

در این گزارش همچون سایر رسانه‌ها سیاست ایران پس از نزدیک به یک دهه، بازگشت به «نگاه به شرق» عنوان شده بود.

خروج از نسخه موبایل