در پی گزارش دادگستری آمریکا؛ پزشکان خواستار اجرای آزمایش سلامتی عقلی بایدن شدند

0
106

در پی گزارش وزارت دادگستری آمریکا که پرسش‌های جدی درباره سلامتی عقلی جو بایدن رئیس جمهوری این کشور مطرح کرد، پزشکان روز جمعه خواستار آزمایش سلامت عقلی برای او شدند.

در گزارش وزارت دادگستری ایالت متحده آمده است که بایدن ۸۱ ساله «مردی مسن با حافظه‌ای ضعیف» توصیف شده که سال‌هایی که او معاون رئیس‌جمهوری بود را به خاطر نمی‌آورد و حتی نمی‌تواند مرگ پسرش «بو» که چند سال پیش اتفاق افتاده است را به یاد بیاورد.

بخش پزشکی وزارت دادگستری همچنین در گزارش خود تاکید کرده که فراموش کردن وقایع کلیدی مانند مرگ یکی از عزیزان، «نشانه زوال شناختی و پیش‌‌زمینه‌ای برای زوال عقل» است. 

پزشکان از بایدن خواستند تحت آزمایش‌های شناختی قرار گیرد تا «به مردم ثابت کند» از نظر ذهنی و عقلی سالم است.

این در حالی است که بایدن روز پنجشنبه در اقدامی غیرمعمول با عصبانیت، خطاب به مردم آمریکا ضمن انتقاد شدید از گزارش وزارت دادگستری، به شهروندان حاضر در سخنرانی گفت: «من می‌دانم دارم چه کار می‌کنم» وافزود: «حافظه‌ام خوب است».

نگرانی‌ها در مورد سلامت رئیس‌جمهوری آمریکا پس از یک هفته مملو از گاف‌های تکان‌دهنده او به اوج خود رسیده، به ویژه آنکه او چندین در سخنانش نام رهبران خارجی فوت شده را به جای رهبران زنده فعلی اشتباه عنوان کرد.

دکتر استیوارت فیشر، متخصص بیماری‌های داخلی در نیویورک در این باره به روزنامه «دیلی میل» گفت که آزمایش شناختی برای رئیس جمهوری آمریکا بسیار طول کشید. او به طور غیر مستقیم خطاب به بایدن گفت: «اگر می‌خواهید به مردم ثابت کنید که از نظر روحی و جسمی سالم هستید، باید به آنها نشان دهید، شما در بالاترین مقام کشور هستید و باید توانایی فعالیت را داشته باشید».

در همین راستا، ریک اسکات و مارجوری تیلور گرین دو نماینده جمهوریخواه روز پنجشنبه از دولت بایدن خواستند تا متمم ۲۵ قانون اساسی را به اجرا بگذارند که به موجب آن چنانچه رئیس جمهوری برای انجام وظیفه مناسب نباشد، باید برکنار شود.

این ماده قانونی به معاون رئیس جمهوری و هیئت وزیران این اختیار را می‌دهد، در صورتی که فرمانده کل قوا دیگر برای این سمت مناسب نباشد، او را با اکثریت آرا از سمتش برکنار کنند. البته این اصل در تاریخ ایالات متحده هرگز اجرا نشد.

برای استناد به اصل بیست و پنجم، معاون رئیس‌جمهوری همراه با اکثریت مقام‌های اصلی بخش‌های اجرایی یا هر نهاد دیگری که کنگره طبق قانون مقرر می‌دارد، باید بیانیه‌ای به صورت کتبی مبنی بر عدم توانایی رئیس‌جمهوری صادر کنند تا کنگره به موجب آن، معاون رئیس جمهوری را فوراً سرپرست رئیس جمهوری اعلام کند.

در سال ۲۰۱۸ درخواست‌هایی برای استیضاح پرزیدنت ترامپ به همین دلیل وجود داشت که او از نظر ذهنی برای این سمت مناسب نیست.

دکتر جین اورینت، مدیر اجرایی انجمن پزشکان و جراحان آمریکایی، به دیلی میل گفت: «من فکر می کنم اصلاحیه ۲۵ یک اصلاحیه سیاسی است و بعید است که اتفاق بیفتد». او خواستار انجام «آزمون‌های شناختی پایه بر بایدن و انتشار عمومی آنها شد.

روز پنج‌شنبه، تحقیقاتی قضایی درباره سوء استفاده بایدن با اسناد محرمانه طبقه‌بندی شده که مدت‌ها نهادها و رسانه‌های امریکایی منتظر آن بودند، منتشر شد. طبق این تحقیقات «بایدن زمانی را که معاون رئیس‌جمهوری بود را به یاد نمی‌آورد، او در اولین روز مصاحبه فراموش می‌کرد که دوره معاونت ریاست جمهوری او چه سالی شروع و چه سالی به پایان ‌رسید. بایدن حتی به یاد نداشت که پسرش بو، چه زمانی درگذشت».

یکی از دلایلی که بازرسان اتهامی علیه بایدن مطرح نکردند این بود که «در محاکمه، بایدن احتمالاً خود را به عنوان یک مرد مسن دلسوز و خوش نیت با حافظه ضعیف به هیئت منصفه معرفی کرده بود.

دکتر اورینت در باره گزارش دادگستری گفت که انتقادها و حملات قبلی جمهوری خواهان بر سر سلامتی شناختی و عقلی بایدن را می توان جناحی سیاسی قلمداد کرد، اما نتیجه گیری وزارت دادگستری یک مسئله بالقوه و محوری است زیرا چیزی که از وزارت دادگستری صادر شود اعتبار بیشتری از آنچه بسیاری از افراد متعصب حزبی یا سیاسی صادر شود، دارد.

پارتیزان ها در زاهدان دو بسیجی را به هلاکت رساندند
پارتیزان‌های شاهین شهر یکی از مهم‌ترین بازوهای خامنه‌ای در این شهر را حذف کردند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!