وال استریت ژورنال از شکست مذاکرات دولت بایدن با رژیم اسلامی حاکم بر ایران خبر داد

0
76

روزنامه وال ‌استریت ژورنال نوشت تصمیم رژیم اسلامی حاکم بر ایران برای سه برابر کردن میزان اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا، به منزله شکست «تلاش‌های دیپلماتیک بی‌صدا» برای کاهش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن است.

به گزارش این روزنامه هم‌زمان با تشدید حملات تروریست‌های نیابتی رژیم اسلامی حاکم بر ایران به منافع آمریکا در منطقه، اقدام اخیر تهران در زمینه توسعه برنامه هسته‌ای خود بر آتش اختلافات میان ایران و ایالات متحده دمیده و آن را بیش از پیش شعله‌ور کرده است.

ایران تنها کشور در جهان است که به عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت شناخته‌ نمی‌شود اما اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی تولید می‌کند. این اورانیوم می‌تواند تنها ظرف چند روز به ماده مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای تبدیل شود.

خبرگزاری رویترز روز پنجم دی با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو، نوشت رژیم اسلامی حاکم بر ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص تا ۶۰ درصد را به حدود ۹ کیلوگرم درماه افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، تهران به میزان پیشین تولید «یواف۶» (هگزافلوراید اورانیوم) در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بازگشته است. تهران گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرده و آن را تلاشی از سوی آمریکا و اسراییل برای منحرف کردن افکار عمومی جامعه جهانی از جنگ در غزه دانست.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه ششم دی گفت: «در این شرایط سیاسی و به دنبال وضعیتی که جنگ غزه برای آنان ایجاد کرده است، در تلاش هستند فضای دیگری ایجاد کنند تا تمرکز و افکار عمومی را از روی غزه به ایران بازگردانند.»

به گزارش وال ‌استریت ژورنال، رژیم اسلامی حاکم بر ایران و آمریکا از بهار سال جاری برای کم کردن تنش‌ها بین دو کشور، مذاکرات غیرمستقیم خود را در عمان آغاز کردند.

توافق دو کشور بر سر مبادله زندانیان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود روابط تهران و واشینگتن به شمار می‌رفت. آمریکا حاضر بود در ازای آزادی شهروندان خود، توقف حملات تروریست‌های نیابتی تهران به منافع واشینگتن و کاهش سرعت برنامه هسته‌ای رژیم اسلامی حاکم بر ایران، میلیاردها دلار از اموال مسدود شده رژیم را آزاد کند. دو کشور قرار بود دور بعدی مذاکرات غیرمستقیم خود را در ماه اکتبر سال جاری در عمان آغاز کنند اما آمریکا پس از اعلام حمایت رژیم اسلامی حاکم بر ایران از حمله مرگ‌بار حماس به اسراییل در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) این گفت‌وگوها را لغو کرد.

از آن زمان تا کنون گروه‌های تروریستی متحد رژیم اسلامی حاکم بر ایران در عراق، سوریه و یمن، بارها منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار دادند. حوثی‌های یمن به کشتی‌های بین‌المللی در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ حمله می‌کنند و به دنبال این حملات، ایالات متحده ناگزیر شده تا با تاسیس یک نیروی دریایی چندملیتی، از کشتی‌ها در منطقه محافظت کند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت واشینگتن از گزارش جدید آژانس درباره افزایش تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران به شدت نگران است.

واتسون با اشاره به گروه‌های تروریستی تحت حمایت رژیم اسلامی حاکم بر ایران در منطقه افزود توسعه برنامه هسته‌ای ایران هم‌زمان با تشدید حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ و حملات به مواضع نیروهای بین‌المللی در عراق و سوریه بر نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های «خطرناک» و «بی‌ثبات‌کننده» تهران دامن زده است.

وال استریت ژورنال نوشت اختلاف‎‌نظرها در دولت بایدن درباره چگونگی مواجهه با رژیم اسلامی حاکم بر ایران پس از پایان جنگ غزه بالا گرفته است. تعدادی از مقام‌های دولت کنونی آمریکا معتقدند سطح توانمندی‌های گروه‌های مورد حمایت تهران به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و زمان برخورد با رژیم اسلامی حاکم بر ایران فرا رسیده است. طیفی دیگر در دولت بایدن همچنان راه‌حل دیپلماتیک را بهترین گزینه در قبال رژیم اسلامی حاکم بر ایران می‌دانند.

واکنش همتی به اعطای اعتبار ۶۶ میلیون دلاری بانک روسی/ این ذوق‌زدگی در شأن مسئولین کشور نیست
لیندسی گراهام: ستاد فرماندهی سپاه پاسداران در تهران را مورد حمله قرار دهید

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!