طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای حمایت از تاسیس یک «جمهوری دموکراتیک» در ایران

0
86

قانونگذاران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دومین قطعنامه خود را در حمایت از انقلاب قانون اساسی مردم ایران صادر کرده و خواستار تاسیس یک «جمهوری دموکراتیک» در ایران شدند، و تلویحاً از متحدان اروپایی خواستند سفارتخانه‌های خود در تهران را ببندند و روابط دیپلماتیک با رژیم اسلامی حاکم بر ابران را قطع کنند.

این طرح که از سوی تام مک‌کلینتاک از حزب جمهوریخواه، معرفی شده با محکوم کردن اقدامات رژیم حاکم بر ایران در «نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم دولتی» و «کشتار وحشیانه» معترضان، بر به رسمیت شناختن «حقوق مردم ایران در تلاش آنها برای ایجاد یک جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای در ایران» تاکید کرد.

این قطعنامه از سازمان‌های دولتی آمریکا و متحدان این کشور در اروپا و به ویژه در حوزه بالکان، که حضور رژیم اسلامی حاکم بر ایران به آنجا نیز گسترش یافته، خواست رژیم ایران را به دلیل سوء‌استفاده از امتیازهای مربوط به عرصه دیپلماسی پاسخگو کنند.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از متحدان اروپایی واشینگتن خواستند با در پیش گرفتن رویکرد تعطیلی مراکز دیپلماتیک رژیم و اخراج دیپلمات‌های آن، از فعالیت‌های مخرب آنها جلوگیری کنند.

این قطعنامه با اشاره به سرکوب خونین اعتراضات سال‌های ۹۶ و ۹۸ و نیز اعتراضات آزادی‌خواهانه کنونی زنان و جوانان ایران، این اعتراضات‌ را «ناشی از بیش از چهار دهه مقاومت سازمان‌یافته علیه دیکتاتوری در ایران» توصیف کرد

اعلامیه روز چهارشنبه دومین قطعنامه مجلس نمایندگان ایالات متحده با هدف حمایت از معترضان ایرانی و مشروعیت‌زدایی از رژیم اسلامی حاکم بر ایران است که کنگره در فاصله کمتر از دو ماه از قطعنامه قبلی صادر می‌کند.

روزنامه کیهان؛ مردم فقیر نیستند بلکه سطح توقع‌شان بالا رفته است
جامعه شناس ساکن ایران: رنسانس فرهنگی و اجتماعی بزرگی در ایران آغاز شده/ کشور به قبل از شهریور ۲۷۰۱ بازنمی‌گردد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!