آژانس بین المللی انرژی اتمی: تهران بیش از یک بمب اتم، اورانیوم غنی شده دارد

0
52

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به بیش از ۵۵ کیلوگرم رسیده که در صورت غنی‌سازی با خلوص‌ بالاتر، بیش از میزان لازم برای تولید بمب اتمی است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش فصلی خود که برای شورای حکام آژانس آماده کرده است، روز چهارشنبه ۱۶ شهریور افزود: ایران نسبت به سه ماه قبل، پایان ماه می، ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را از ۱۲.۵ کیلوگرم به ۵۵.۶ کیلوگرم رسانده است.

برای ساخت بمب هسته‌ای نیاز به حجم مشخصی از اورانیوم و افزایش غلظت آن به ۹۰ درصد است.

آژانس می‌گوید ایران به حجم مورد نیاز برای تولید بمب اتمی نزدیک شده است. این گزارش در ادامه می‌افزاید میزان ذخایر اورانیوم کم‌غلظت اورانیوم ایران نیز ۱۹ برابر بیشتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای تیرماه ۹۴ موسوم به برجام تعیین شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند فصل‌های گذشته، گزارش دومی را برای کشورهای عضو ارسال کرده است که در آن از این که تهران هنوز توضیحاتی «موثق» در مورد منشا ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده ارائه نکرده، ابراز تاسف کرده است.

در این گزارش آمده است: «مدیر کل به‌طور فزاینده‌ای نگران است که با توجه به این‌ که ایران در سه‌ماهه گذشته با آژانس در مورد مسائل پادمانی همکاری نکرده، بنابراین هیچ پیشرفتی برای حل‌وفصل مسائل وجود نداشته است.»

لوان جاگاریان جایش را به الکسی ددوف می‌دهد
بیانیه مجلس خبرگان: سابقه این مجلس وزین شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح است

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!