تصویر نادری از حضور شورای رهبری القاعده در پارک آب و آتش تهران

0
96

عکسی که به تازگی منتشر شده از سه تن از رهبران ارشد القاعده، از جمله سیف العادل – مردی که بسیاری معتقدند جانشین امیر ایمن الظواهری است – نشان می دهد که آنها در تهران، پایتخت ایران حضور داشتند. تعداد زیادی از مقامات ارشد دولت پرزیدنت ترامپ از جمله مایک پامپئو، حضور رهبران ارشد القاعده در ایران را اعلام کرده بودند، که توسط رژیم حاکم بر ایران انکار شده بود.

این عکس در ابتدا به صورت ناشناس در توییتر منتشر شد. دو مقام اطلاعاتی ایالات متحده به طور مستقل، صحت این عکس و همچنین هویت سه مرد را تأیید کردند. مقامات اطلاعاتی گفتند که این عکس قبل از سال ۲۰۱۵ در تهران گرفته شده است.

این عکس از چپ به راست، سیف العادل، ابومحمد المصری و ابوالخیر المصری را نشان می دهد. العادل، در اصل یکی از اعضای جهاد اسلامی مصر، یک گروه جهادی که به طور رسمی با القاعده قبل از ۱۱ سپتامبر ادغام شد، مدت ها یکی از رهبران ارشد القاعده بوده است. العادل به عنوان فرمانده کل نظامی القاعده و عضو شورای تصمیم گیری مرکزی آن خدمت کرده است. اکنون گمان می رود که او در داخل افغانستان باشد.

روابط العدل با ایران و گروه تروریستی اصلی آن، حزب الله، به اوایل دهه ۱۹۹۰ برمی گردد. در جریان محاکمه بمب‌گذاری‌های سفارت ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۰۱، یکی از فراریان القاعده به نام جمال الفضل، العادل را یکی از اعضای القاعده معرفی کرد که آموزش مواد منفجره توسط حزب‌الله را دیده بود. کمیسیون ۱۱ سپتامبر بعداً دریافت که القاعده از این آموزش برای توسعه «تخصص تاکتیکی» لازم برای انجام بمب‌گذاری‌های سفارت‌های کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ استفاده کرد، که نمونه‌ای از حملات حزب‌الله به نیروهای آمریکایی و غربی در لبنان در اوایل دهه ۸۰ میلادی بود.

ابومحمد المصری که با نام عبدالله احمد عبدالله نیز شناخته می‌شد، یکی از اعضای اصلی جهاد اسلامی مصر بود و در بمب‌گذاری‌های سفارت کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ همدست بود. او به عنوان یکی از رهبران کلیدی القاعده و یکی از اعضای شورای مرکزی آن خدمت می کرد. او قبل از اینکه در ۷ اوت ۳۰۲۰، در بیست و دومین سالگرد بمب گذاری سفارت آفریقا در تهران به ضرب گلوله کشته شود، در صف جانشینی رهبری القاعده بود.

ابوخیر المصری که نام اصلی او عبدالله محمد رجب عبدالرحمن بود، قبل از رسیدن به رده های بالای القاعده نیز یکی از اعضای اصلی جهاد اسلامی مصر بود. به گزارش واشنگتن پست، اطلاعات آمریکا ابوخیر را به عنوان رئیس شورای مدیریت القاعده معرفی کرد. ابوخیر همچنین قبلاً به عنوان “رئیس روابط خارجی” القاعده خدمت می کرد و در این سمت “رابط طالبان” در افغانستان بود.

ابوخیر به همراه تعدادی از رهبران ارشد القاعده در سال ۲۰۱۶ به سوریه نقل مکان کردند تا شبکه القاعده را در این کشور سازماندهی کنند و گروه های جهادی را متحد کنند. در آن زمان، القاعده اب خیر را به عنوان «معاون کل ظواهری» معرفی کرد. مدت زمان حضور ابوخیر در سوریه کوتاه بود، زیرا او در حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در ادلب در ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ کشته شد.

حضور رهبران ارشد القاعده در داخل ایران طی سال‌ها توسط دولت ایالات متحده در موارد متعددی ثبت شده است. دیگر رهبران ارشد شناخته شده در داخل ایران شامل عبدالرحمن مغربی، یاسین السوری، سعد بن لادن (اکنون درگذشته) و مصطفی حمید هستند.

نماینده مجلس رژیم: “مافیا”هایی بزرگ‌تر از فولاد مبارکه پشت انتقال آب از دریاهای جنوب به فلات مرکزی هستند
کشف سلاح گرم در تهران و دزفول

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!