چین واردات نفت ایران را کاهش داد؛ نفت ارزان روسیه رقیب نفت ایران

0
46

به گزارش رویترز صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل سال جاری میلادی کاهش یافته است. این در حالی است که همزمان واردات نفت ارزان ‌قیمت روسیه به چین با افزایش روبرو بوده است. یکی از دلایل کاهش واردات نفت ایران از سوی چین‌، افت تقاضای پالایشگاه‌های مستقل چینی به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ و متعاقب آن قرنطینه‌ها و محدودیت‌های سراسری بوده که در چین اعمال شده‌اند.

از سوی دیگر، افزایش جهانی قیمت‌ نفت باعث شده ایران بتواند با استفاه از این موقعیت، زمان بیشتری را صرف اتخاذ تصمیم برای بازگشت به برجام کند. احیای برجام به ایران این امکان را می‌دهد تا صادرات نفت خود را افزایش دهد. در دو سال اخیر چین خریدار اول نفت ایران بوده، اما در صورت احیای برجام، ایران می‌تواند به مشتریان سابق خود یعنی کره جنوبی و اروپا نیز نفت صادر کند.

در این فاصله نفت خام روسیه، به دلیل تحریم‌های کشورهای غربی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و کاهش تقاضا از سمت اروپا، در حال تغییر مقصد به سمت چین است.

کارشناسان شرکت تحلیل اطلاعات “ورتکسا” می‌گویند چین در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. یک ماه پیش از آن، یعنی در ماه مارس این رقم حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

تحلیلگران شرکت “کپلر” نیز صادرات نفت ایران در ماه آوریل را ۵۷۵ هزار بشکه در روز تخمین زده‌اند. طبق آمار این شرکت، این رقم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ روزانه ۸۴۰ هزار بشکه بوده است؛ اگرچه تحلیلگران این شرکت انتظار داشتند که در هفته‌های آتی صادرات ایران نسبت به ماه آوریل افزایش یابد.

به نوشته رویترز دستکم یک پالایشگاه مستقل چینی یک محموله نفت اورال روسیه، تحویل در ماه ژوئن را، با تخفیف شش تا هفت دلاری نسبت به هر بشکه نفت برنت خریده است. این در حالی است که نفت ایران با تخفیف ۵ دلار در هر بشکه زیر نرخ برنت معامله شد. از همین رو نیز پالایشگاه‌های مستقل چین بیشتر به سمت خرید نفت روسیه تمایل نشان می‌دهند.

روزنامه همشهری: بعد از کارتی شدن نان، نوبت لبنیات و تخم‌مرغ وگوشت مرغ و روغن است/ نان برای اتباع خارجی گران نمی‌شود
روزنامه جمهوری اسلامی: چرا گره‌ای از مشکلات مردم گشوده نمی‌شود؟

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!