بلینکن: آمریکا مانع قرارداد ۱۰ میلیاردی اتمی روسیه و ایران نمی‌شود

1
42

آنتونی بلینکن گفته در صورت احیای برجام، آمریکا مانع اجرای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری تهران و مسکو برای ساخت تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد شد. جمهوریخواهان این را مغایر تحریم‌ها علیه روسیه در جنگ علیه اوکراین می‌دانند.

وزیر خارجه دولت بایدن روز دوشنبه دوم مه (۱۲ اردیبهشت) در جلسه کمیته خارجی مجلس نمایندگان این کشور، برای اولین بار و به صراحت تایید کرد که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای در مذاکرات وین، دولت بایدن مانع اجرای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری روسیه و ایران برای ساخت بخشی از زیرساخت‌های هسته‌ای رژیم حاکم بر ایران نخواهد شد.

به گزارش “واشنگتن فری بیکن” او پنج‌شنبه گذشته نیز این را در برابر قانون‌گذاران آمریکا اعلام کرده بود. درل ایسا، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا در جلسه روز گذشته از بلینکن خواست تضمین دهد که تحریم‌ها علیه رژیم حاکم بر ایران و روسیه تا زمانی که مسکو به جنگ در اوکراین ادامه می‌دهد، برجای خود باقی خواهد ماند.

بلینکن در پاسخ به این خواسته گفت: «تحریم‌هایی که به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید با ایران لغو شود، جدا از کمپین فشار ایالات متحده به روسیه در رابطه با جنگ اوکراین است.» این به آن معناست که قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری میان تهران و مسکو همچنان مجوز اجرا خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «در صورتی که بازگشت به توافق صورت گیرد، اقداماتی که روسیه بر اساس توافق (برجام) انجام خواهد داد، ارتباطی به تحریم‌هایی که علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین وضع شده است ندارد.»

واشنگتن‌ فری بیکن در این گزارش نوشته است که اتکای دولت بایدن به روسیه برای انجام دیپلماسی با رژیم حاکم بر ایران، جمهوری‌خواهان کنگره را که می‌خواهند روسیه به دلیل جنایات جنگی در اوکراین به طور کامل از جامعه بین‌المللی طرد شود، بسیار خشمگین کرده است.

شرکت انرژی “روس اتم” آماده ساخت چند پروژه هسته‌ای برای ایران است که در دوره دولت دونالد ترامپ، تحریم شد. اوایل سال جاری میلادی، ایالات متحده بعنوان بخشی از امتیازاتی که ایران را به بازگشت به توافق هسته‌ای ترغیب کند، معافیت تحریمی برای این پروژه‌ها ایجاد کرد. وزارت خارجه آمریکا گفت بر اساس توافق هسته‌ای جدید این پروژه ها را تحریم نخواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در ماه مارس گفته بود که آمریکا «فعالیت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از ازسرگیری اجرای کامل برجام است»، تحریم نمی‌کند.

قیمت حبوبات تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته و برنج چهار برابر شده است
پیروزی قاطع نامزدهای مورد حمایت ورزیدند ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان

1 نظر

  1. وزیرامورخارجه تقلبی وچشمکی با”بلینک”هایش داردبه دولت های دیکتاتورچشمک یاهمان”بلینک”!می زندکه حامی آن هاست!

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!