روزنامه ژاپن تایمز خبر از اختلافات عمیق اتحادیه اروپا و چین داد

0
47

نشست مجازی میان رهبران چین و اتحادیه اروپا که در اوایل ماه جاری به منظور تبادل نظر درباره بحران اوکراین و مشکلات تجاری بروکسل با پکن برگزار شد، اختلافات عمیق و وخامت روابط میان آنها را بیش از پیش آشکار کرد.

به گزارش روزنامه «ژاپن تایمز»، دوشنبه ۱۸ آوریل، موضوع اصلی این جلسه حمله روسیه به اوکراین بود، و بروکسل از پکن خواست «موضعی روشن» در قبال آن اتخاذ کند، از «نفوذ قابل توجه» خود بر مسکو برای دستیابی به «آتش‌بس فوری» استفاده کند، و تضمین دهد که از روسیه حمایت نظامی نمی‌کند و برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی به آن کمک نمی‌کند.

چین در سال‌های اخیر روابط تجاری، انرژی و امنیتی نزدیک‌تری با مسکو برقرار کرده است. در حالی که پکن هرگز از حمله روسیه به اوکراین حمایت نکرده است، اما مکرراً خواستار «جدی گرفتن و رسیدگی مناسب» به خواسته‌های امنیتی روسیه در بحبوحه «گسترش ناتو» به سمت شرق شده است.

به گفته «ژاپن تایمز»، فقدان اطمینان‌بخشی از سوی پکن درباره اوکراین باعث شد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این نشست را «گفتگوی ناشنوایان» توصیف کند. اورسولا فون درلاین، دبیر کل اتحادیه اروپا، نیز گفت در جریان این نشست هیچ پیشرفتی درباره چندین دغدغه دوجانبه حاصل نشده است.

این دغدغه‌های کلیدی محدودیت‌های تجاری چین بر لیتوانی پس از تلاش آن کشور برای برقراری روابط نزدیک‌تر با تایوان، تحریم‌های پکن علیه اعضای پارلمان اروپا، نگرانی اتحادیه اروپا درباره وضعیت حقوق بشر و کار در برخی از بخش‌های چین، و مشکلاتی که شرکت‌های اروپایی برای دسترسی و فعالیت در بازار چین با آن مواجه هستند، بود.

به گفته «ژاپن تایمز»، اختلاف نظر عمیق بروکسل و پکن در قبال این دغدغه‌ها نشان می‌دهد که مبادلات اروپا و چین مثل سابق «بدون دردسر» جلو نمی‌رود. همچنین معلوم می‌کند «مارپیچ نزولی» که سال‌هاست در روابط دو طرف آغاز شده کماکان با شدت تمام ادامه دارد.

تخریب بناهای یادبود ارتش سرخ در سه شهر لهستان ‏
آموزش و پرورش استان قم: برای کارکنان زن استفاده از عطر ممنوع است

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!