گری کاسپاروف: اوکراین متعلق به پوتین نیست

2
79

گری کاسپاروف قهرمان افسانه ای شطرنج جهان و یکی از منتقدان سرسخت پوتین، درتوییترش خطاب به جهانیان نوشت: در سال ۲۰۱۴ وقتی گفتم پوتین به کریمه و شرق اوکراین بسنده نخواهد کرد و در انجا متوقف نخواهد شد، مرا جنگ‌طلب خواندند. اکنون همه می‌پذیرند که حق با من بود، اما همان اشتباه را حالا هم تکرار می‌کنند. به پوتین اجازه می‌دهند اوکراین را نابود کند و تهدید جنگی بزرگ‌تر از جمله جنگ اتمی را “افزایش” دهد.

پوتین بیمارستان‌ها، پناهجویان و سراهای سالمندان در اوکراین را بمباران می‌کند. اما به ما گفته می‌شود که جهان آزاد نباید حرکتی برای کمک انجام دهد مگر این که بیمارستان‌ها، پناهجویان و سراهای سالمندان درون خطوط ویژه‌ای از اردوگاه و در خاک اتحادیه اروپا باشد. زندگی این افراد اهمیت دارد، آن کودکان اهمیت دارند.

مساله‌ اصلا ناتو نیست. هیچ معاهده‌ای ایالات متحد و دیگر قدرت‌های بزرگ جهان آزاد را از دفاع از اوکراینی‌ها منع نکرده است، اوکراینی‌ها واقعا به این حمایت نیاز حیاتی دارند. فقط ترس است، همان ترسی که آن‌ها را در ۲۰۱۴ از واکنش منع کرد و ما را به اینجا رساند. کاخ سفید بایدن و رسانه‌های مدافعش همان بحث‌هایی را که دولت اوباما و رسانه‌های مدافعش در ۲۰۱۴ می‌گفتند، تکرار می‌کنند.

خویشتنداری قهرمانانه! چه رهبری‌ای! “جناب کاسپاروف شما زیادی ناشکیبایی، بگذار صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود!” به محض عبور اولین تانک روسیه از مرز اوکراین، غرب، پوتین را رهبر بزرگ‌ترین کشور اروپا نامید. حالا دیگر هیچ قدرتی، کشورهای متحد را برای جنگیدن در قلمرو خودش و برای دفاع از خود دعوت نمی‌کند. فقط پوتین می‌تواند چنین کاری کند.

ایالات متحد و اتحادیه اروپا می‌خواهند بی‌دغدغه به فساد خود ادامه دهند، گاز و نفت روسیه را بخرند، تحریم‌های ضعیف وضع و فقط درباره دموکراسی موعظه و پوتین را به اجلاس‌ها و داووس دعوت کنند. دیکتاتورها همیشه پا را فراتر می‌گذارند و غربی‌ها همچنان به تسلیم و تعظیم ادامه می‌دهند. اما این بار مشکلی وجود دارد: اوکراین سر خم نمی‌کند. غربی‌ها دوست دارند به تدریج و به آرامی شکست بخورند، انتخاب‌های سخت را به دولت بعدی واگذارند و پیامدها را به کشورهای حائل (سپر بلا) منتقل کنند.

اکنون اوکراین دست آن‌ها را رو کرده؛ زیرا نمی‌خواهد به تدریج خاک کشورش را از دست بدهد یا اصلا شکست بخورد. اوکراین می‌خواهد برنده باشد، به آن‌ها برای این پیروزی کمک کنید. به آن‌ها جت، دِرون و سلاح‌های دوربرد بدهید تا بتوانند نقطه مبدأ را بزنند و از مردمشان حفاظت کنند. کریدورهای بشر دوستانه و مناطق تحت حفاظت اعلام کنید. اوکراین متعلق به پوتین نیست، طوری رفتار نکنید گویی مال اوست.

فلاحت پیشه: روزانه هزار میلیارد تومان بابت تخفیف تحریمی صادرات نفت به چین ضرر کردیم
آخرین بازمانده اردوگاه بوخنوالد نازی‌ها در خارکیف کشته شد

2 نظرات

  1. در یک خبر/استوری در مورد گفته‌های گری کاسپاروف، چرا باید از عکس فخرآور استفاده کنید؟ اینکه فخرآور یه روزی رفته پیش کاسپاروفو ازش خواهش کرده که یک امضا بهش بده و یه عکس با هم بگیرن دقیقاً چه ربطی به این خبر داره؟ البته جرأت و شهامت پایبندی به آزادی بیان رو قطعاً ندارید و این کامنت رو هم delete خواهید کرد اما حالا به هر حال وظیفه ماست که بگیم تا بدونید این شیوه ژورنالیسم حرفه‌ای نیست و این سایت رو به درجه یک وبلاگ سطح‌پایین نزول میده.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!