آژانس بین المللی انرژی اتمی: میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۵ برابر شده/ مکالمه گروسی با نفتالی بنت پیش از سفرش به تهران

0
85

نخست وزیر اسراییل نفتالی بنت امروز عصر با رییس آژانس بین المللی هسته ای، رفائل گروسی، در آستانه سفرش به تهران گفتگو کرد. در این مکالمه بنت بر مواضع اسراییل نسبت به مذاکرات هسته ای در وین و پرونده های بازمانده آژانس در مورد برنامه سلاح هسته ای ایران تاکید کرد. همچنین بنت انتظارات اسراییل از آژانس را که بایست به عنوان یک عنصر حرفه ای و بی طرف عمل کند، تشریح کرد.

در همین حین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۵ برابر بیشتر از سقف تعیین‌شده در برجام رسیده است. آژانس گفت ایران حدوداً ۳۳.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا غنای ۶۰ درصد ذخیره کرده که نسبت به ماه نوامبر ۱۵.۵ کیلوگرم افزایش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران ذخایر اورانیوم با درصد بالا غنی‌شده خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد و بیش از هر زمان دیگری به داشتن مواد نزدیک به تسلیحات کافی برای یک سلاح هسته‌ای نزدیک شد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک مقام رژیم اسلامی حاکم‌ بر ایران گزارش داد که به‌رغم پیشرفت‌ها در مذاکرات، مسئله اصلی این است که تهران می‌خواهد پرونده آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های قدیمی اما اعلام‌نشده در ایران، حذف و برای همیشه مختومه اعلام شود.

بر اساس گزارش‌ها، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهار محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده‌اند که یک مورد آن در تورقوزآباد ، حومه تهران، و یک مورد دیگر در اصفهان است که هر دو آن‌ها «در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند».

نمایندگان فرانسه‬⁩، بریتانیا و روسیه در ⁧‫مذاکرات‬⁩ هسته ای ⁧‫وین‬⁩ از اتمام مذاکرات خبر دادند
تروریست های وابسته به رژیم اسلامی حاکم بر ایران در حمایت از پوتین پوسترهای تبلیغاتی در بغداد نصب میکنند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!